Od poloviny prosince bude mezi Kouty a Olomoucí pendlovat šestnáct párů přímých vlaků. Trasu překonají za hodinu a čtyřicet minut.

„Tady na severu se těžko hledá práce. Může to být příležitost dostat se pohodlně do Mohelnice, kde sídlí velké továrny," míní František Černý, který má rodinu ve Velkých Losinách.

Nová podoba jízdního řádu naopak zkomplikuje život lidem, kteří z údolí Desné cestují do Prahy nebo Brna. Čekání na brněnské rychlíky se v Šumperku protáhne až na padesát minut, na dopolední a polední spoje nebudou přípoje vůbec.

Kvůli zrušení zastavování některých rychlíků v Zábřehu se pak obyvatelům Podesní protáhne i cestování do Prahy. V tomto případě bude výhodnější do hlavního města ze Zábřehu cestovat se soukromými dopravci.

„Když jezdím z Brna, už teď v Šumperku dlouho čekám. Od prosince budu jezdit ze Šumperku domů buď jen autobusem, nebo mě budou muset rodiče vozit autem," uvažuje studentka Jana Králová.

Velkou novinkou je také změna dopravce na podhorské trati. Od prosince budou cestující do Koutů i Sobotína vozit namísto soukromé společnosti Arriva státní České dráhy. V Česku je to vůbec první případ, kdy se České dráhy vrací na trať soukromého vlastníka. Železnice Desná patří místnímu svazku obcí.

„Můžu potvrdit, že se vrátíme na trať ze Šumperku do Koutů i z Petrova do Sobotína. Vlaky Českých drah na těchto tratích v příštím roce najedou zhruba 270 tisíc vlakokilometrů," sdělila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Do Koutů budou cestující vozit vesměs moderní jednotky RegioPanter doplněné klasickými soupravy s elektrickou lokomotivou a třemi vozy. Na čtyřech párech spojů mezi Šumperkem a Velkými Losinami budou jezdit motoráky řady 810 nebo motorové jednotky Regionova.