„Naším cílem bylo sestrojit letadlo, které bude splňovat naše představy, bude výkonné a navíc podle našeho vlastního projektu,“ vzpomíná na první kroky plachtař Jiří Kusbach. „S aerodynamikou nám pomohli kamarádi z otrokovického Moravanu, při výpočtové části odborná firma,“ popisuje Kusbach.

Základní návrh byl na světě rychle. „Pak se vše tvořilo během výroby. Na tu jsme byli sami dva, včetně modelů a forem,“ říká pilot.

Některé typy pevnostních dílů ověřených roky používání převzali z jiných letadel. „Použili jsme klasický způsob stavby trupu z laminátu, pro křídla pak bezpěnový sendvič. To je nejnovější hit technologie užitý ve výrobě kluzáků vůbec poprvé. Celá konstrukce je ze skelných a uhlíkových laminátů,“ vypočítává letec.

Nejdříve zabrali sklep rodinného domku, v dalších fázích stavby se přestěhovali na letiště do Holešova.

Po osmi letech práce hlásila dvojice stavitelů hotovo. Nadšení, s nímž dvakrát až třikrát týdně trávili dobu po zaměstnání nebo celé víkendy stavěním větroně, podporovaly i jejich rodiny.

Letadlo mohlo začít s prvními zkouškami ve vzduchu. „Ukázalo se, že se povedlo. Nebylo třeba nic měnit, nic upravovat, větroň prokázal dobré letové vlastnosti,“ říká Kusbach. „Samozřejmě, že nás koníček stál spoustu peněz, a to nepočítám vlastní práci. Ale vše převýšila chuť něco vytvořit sami, vlastníma rukama,“ vysvětluje plachtař. Jedno letadlo, dva piloti. Zprvu se v létání střídali, předloni se však rozhodli pro stavbu druhého kusu. „Dvojka“ byla hotová do konce loňského roku.

Prototyp se líbí nejen jeho autorům, ale také kolegům i laikům. Dnes mají zájemce o další kusy z řad bezmotorových pilotů. O komerční výrobě však zatím neuvažují. „V myšlenkách na ni nám brání drahá certifikace a příprava výrobku,“ vysvětluje Kusbach.

Podle autorů se kvality větroně sice ukážou až po čase, teprve když sami perfektně zvládnou létání s ním. „Éro je to výkonné, navíc líbivé i na první pohled. Naprosto u něj platí, že co je pěkné, taky pěkně létá,“ dodává pilot, který na stroji již loni v květnu uletěl trať v délce osm set kilometrů a nyní s ním bojuje o titul na plachtařském mistrovství republiky v Šumperku.