VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Navrhli si letadlo a postavili ho na koleně v garáži

ŠUMPERK - S myšlenkou postavit si letadlo si začali pohrávat Jiří Kusbach s kamarádem Oldřichem Bartoníkem před více než deseti lety. Oba letečtí modeláři od dětství, později sami aktivní piloti aeroklubu Holešov se tehdy rozhodli, že se pustí do díla.

28.5.2007
SDÍLEJ:

Piloti Jiří Kusbach (vpravo) a Oldřich Bartoník s vlastnoručně vyrobeným strojem na šumperském letišti.Foto: Eva Maixnerová

„Naším cílem bylo sestrojit letadlo, které bude splňovat naše představy, bude výkonné a navíc podle našeho vlastního projektu,“ vzpomíná na první kroky plachtař Jiří Kusbach. „S aerodynamikou nám pomohli kamarádi z otrokovického Moravanu, při výpočtové části odborná firma,“ popisuje Kusbach.

Základní návrh byl na světě rychle. „Pak se vše tvořilo během výroby. Na tu jsme byli sami dva, včetně modelů a forem,“ říká pilot.

Některé typy pevnostních dílů ověřených roky používání převzali z jiných letadel. „Použili jsme klasický způsob stavby trupu z laminátu, pro křídla pak bezpěnový sendvič. To je nejnovější hit technologie užitý ve výrobě kluzáků vůbec poprvé. Celá konstrukce je ze skelných a uhlíkových laminátů,“ vypočítává letec.

Nejdříve zabrali sklep rodinného domku, v dalších fázích stavby se přestěhovali na letiště do Holešova.

Po osmi letech práce hlásila dvojice stavitelů hotovo. Nadšení, s nímž dvakrát až třikrát týdně trávili dobu po zaměstnání nebo celé víkendy stavěním větroně, podporovaly i jejich rodiny.

Letadlo mohlo začít s prvními zkouškami ve vzduchu. „Ukázalo se, že se povedlo. Nebylo třeba nic měnit, nic upravovat, větroň prokázal dobré letové vlastnosti,“ říká Kusbach. „Samozřejmě, že nás koníček stál spoustu peněz, a to nepočítám vlastní práci. Ale vše převýšila chuť něco vytvořit sami, vlastníma rukama,“ vysvětluje plachtař. Jedno letadlo, dva piloti. Zprvu se v létání střídali, předloni se však rozhodli pro stavbu druhého kusu. „Dvojka“ byla hotová do konce loňského roku.

Prototyp se líbí nejen jeho autorům, ale také kolegům i laikům. Dnes mají zájemce o další kusy z řad bezmotorových pilotů. O komerční výrobě však zatím neuvažují. „V myšlenkách na ni nám brání drahá certifikace a příprava výrobku,“ vysvětluje Kusbach.

Podle autorů se kvality větroně sice ukážou až po čase, teprve když sami perfektně zvládnou létání s ním. „Éro je to výkonné, navíc líbivé i na první pohled. Naprosto u něj platí, že co je pěkné, taky pěkně létá,“ dodává pilot, který na stroji již loni v květnu uletěl trať v délce osm set kilometrů a nyní s ním bojuje o titul na plachtařském mistrovství republiky v Šumperku.

28.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 25 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič sk. C+E. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Osobní kontakt; Řidič sk. C+E + digitální karta praxe min. 2 roky. Psychotesty. Řidič Volvo do 12t čelo. Zaměstnanecké výhody: odlučné. Kontakt: osobně na pracovišti po-pá 8-14.00 hod., kontaktní osoba p. Bláha, 605721473, mabixfood.cz@email.cz.. Pracoviště: Mabix food s.r.o. - prac. šumperk, Zábřežská, č.p. 596, 787 01 Šumperk 1. Informace: Karel Bláha, +420 605 721 473. Výroba - Výroba Mechanici a opraváři 23 000 Kč Mechanici a opraváři ostatních strojů a zařízení (kromě přesných strojů) Mechanik (bez elektro). Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní náplň:, čisté montážní a kompletační práce strojních zařízení v sídle společnosti, Požadované předpoklady:, manuální zručnost, samostatnost, praxe v oboru výhodou, obor studia mechanik, elektromechanik výhodou. Pracoviště: Platit a.s., Průmyslová, č.p. 3020, 787 01 Šumperk 1. Informace: Hana Kárníková, +420 583 241 588. Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 150 Kč Obsluha zemních a příbuzných strojů Bagrista. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 150 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Řidičský průkaz sk. "B" a "C", strojnický průkaz, praxe, karta řidiče výhodou, zemní práce na pásovém bagru, popř. traktobagru, zodpovědnost, samostatnost, časová flexibilita, chuť pracovat., Místa výkonu práce: Olomouc, Mohelnice, Šumperk., Po zkušební době možnost ubytování ve firemním bytě, odměny., Kontakt: e-mailem.. Pracoviště: Mapestav s.r.o., Vodní, č.p. 250, 789 85 Mohelnice. Informace: Marek Hončík, . Výroba - Výroba Obsluha strojů 79 Kč Obsluha automatizovaných strojů a zařízení na prvotní zpracování dřeva Dělník/ce při výrobě metrů. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 79 kč, mzda max. 99 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Kontakt: telefonicky, e-mailem. , Poskytujeme prémie, příplatky a benefity.. Pracoviště: Metrie spol. s r.o., Moravičanská, č.p. 20, 789 83 Loštice. Informace: Jana Kotrlová, +420 583 480 067.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalová rozlučka Tomáše Rosického

Hráči McDonald´s Cupu se zúčastnili rozlučky Tomáše Rosického. Co jim vzkázal?

Nehoda v ulici Adolfa Kašpara v Bludově
2

Řidič v Bludově havaroval opilý. Takto to dopadlo

Draci mají z nekonečného utkání v Opavě pouze bod

Vstřelit v hokeji za tři zápasy stejný počet branek není pro žádný tým dobrá vizitka. Přesně to se stalo šumperským Drakům.

Papírna v Olšanech rozjela miliardovou investici

Asi každý kuřák se setkal s cigaretovými papírky Vážka. Ne každý už však ví, že se vyrábí v Olšanech na Šumpersku. Zdejší OP papírna mohutně investuje. Za více než 3,8 miliardy korun buduje novou výrobní linku na tenký nízkogramážní papír.

Požár lyské Kovony a hromadná nehoda v tunelu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 15. a 16. října 2018.

V Jeseníku zprovoznili babybox

Zařízení Babybox nově funguje i v Jeseníku. Nachází se na zdi vstupní budovy místní nemocnice. Slavnostně byl otevřen v úterý 16. října. Jeseník byl předposledním městem na Moravě, kde schránka pro záchranu odložených dětí chyběla.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT