Na geologický průzkum, zaměření stavby a přípravu územního řízení je letos uvolněno přes osm milionů korun. Vlastní stavba si vyžádá asi čtyři miliardy, a kdy začne, je zatím ve hvězdách. Ale mělo by to být snad do pěti let, protože tak dlouhou platnost má schválená studie vlivu stavby na životní prostředí. Pokud by se do pěti let nestavělo, bude nutné zadat studii znovu.

Věříte, že se dočkáme obchvatu Bludova? Hlasujte v anketě vpravo

„Předpokládáme, že v roce 2013 bychom mohli získat územní rozhodnutí a začít s přípravou projektové dokumentace a s výkupem pozemků. Zahájení stavby pak bude záležet na financích: stavět se může za tři, ale taky za deset let,“ uvedl ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Trasa rychlostní čtyřpruhové silnice měří pouhých pět kilometrů. Naváže na obchvat Postřelmova, obkrouží Bludovský kopec a u čističky odpadních vod bude zaslepena; na mimoúrovňové křižovatce z ní odbočí přivaděč do Šumperka, kde vyústí na prvním rondelu. Technicky nejsložitějším místem bude nadjezd nad železniční tratí.

Varianta úseku až do Petrova kvůli financím padla

Ještě v roce 2009 se mluvilo o tom, že stavět se bude naráz celý úsek až do Petrova. Úvahy změnil v roce 2010 audit celé přeložky silnice I/44 mezi Mohelnicí a Šumperkem.

„Plán byl ekonomicky nereálný, nezbylo, než ho trochu očesat. Až se bude stavět další etapa dál na Petrov, bude mít komunikace už jenom dva pruhy. Ukázalo se totiž, že cílovým místem dopravy je právě Šumperk. Do něj přijíždí denně šestnáct tisíc aut, ze Šumperka jich pokračuje už jenom sedm tisíc,“ vysvětlil změnu poradce ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Přemysl Michálek.

Přípravu obchvatu Bludova provázely před dvěma roky protesty lidí z Dolních Studének. Nelíbilo se jim, že silnice povede příliš blízko zástavby, prosazovali variantu trasy po pravém břehu Desné - blíž k Šumperku. Ta je ale nereálná, protože by byla asi o tři čtvrtě miliardy dražší. Levnější variantu už mají Dolní Studénky ve svém územním plánu.

„Je nám jasné, že komunikace je důležitá pro celý region, nelze myslet jen na sebe. Až se další etapa směrem na Petrov bude stavět, budeme trvat na protihlukových stěnách a dalších opatřeních,“ uvedl starosta Dolních Studének Radim Sršeň (nez.). Připomněl, že silnice by vytvořila hráz, díky níž by se dnes nepoužitelné pozemky ocitly mimo zátopové území, a dalo by se na nich stavět.

„Je pravda, že hodně kamionů dnes volí trasu přes naši obec, aby se vyhnuly Bludovskému kopci. Takže stavba obchvatu Bludova by i nám odlehčila,“ dodal starosta Dolních Studének.

Připravovaná stavba obchvatu Bludova se Dolních Studének dotkne jen okrajově - v místě přivaděče na Šumperk. Mezi ním a zástavbou bude 250 metrů.

Nejvíce se samozřejmě na obchvat těší v Bludově, kde lidem denně projede pod okny šestnáct tisíc aut. „Bylo by to pro nás obrovské vítězství, kdybychom se obchvatu dočkali. První vlaštovkou jsou peníze na jeho přípravu,“ řekl starosta Bludova Pavel Ston (ODS).

Z celé přeložky silnice I/44 mezi Mohelnicí a Šumperkem, která se chystá už bezmála dvacet let, je hotový zatím jen obchvat Postřelmova dokončený v roce 2004. Letos začne stavba obchvatu Zvole. Dnešní dvoupruhový obchvat Rájce má v budoucnu sloužit jako přivaděč do Zábřehu z mimoúrovňové křižovatky u Zvole.

Obchvat Bludova

Obchvat Bludova

Délka: 5 kilometrů
Šířka: 4 pruhy
Cena: asi 4 miliardy
Zahájení stavby: není známo