Dostat se na druhou stranu silnice znamená buď dlouhé minuty čekání, nebo zacházku na jediný přechod. Ani tam si ale chodci nemohou být jistí.

Padesátku nedodržuje zdaleka každý, jak dokazuje radar na příjezdu k návsi ve směru od Zábřehu.

„Lidem u silnice praskají domy, je tady neustále hrozný hluk. Kamiony tady jezdí jeden za druhým. Ráno není možné vyjet na silnici, jaký je provoz. Bojíme se ale hlavně o děti. Ráno si je málokdo troufne pustit samotné na autobus," popisuje každodenní starosti místních Eva Lavičková z Libivé.

Místní lidé dlouhá léta čekají na obchvat, který by dopravu odvedl mimo zastavěnou část. Zatím marně.

Jaký by to byl rozdíl, je jasně patrné v sousedním Vlachově nebo pět kilometrů vzdálené Zvoli. Tisíce aut odtud zmizely před dvěma lety po otevření průtahu Rájec – Vlachov. Dnes je zde v kteroukoliv denní dobu klid.

Jenže pokračování rychlostní silnice směrem k Mohelnici zatím zůstává jen na papíře. Lidem z Libivé už došla trpělivost. „Dozvěděli jsme se, že obchvat by se mohl stavět někdy za patnáct let. To je nepřijatelné, to by nikdo nepřežil," děsí se Eva Lavičková.

Sepsala proto petici, v níž signatáři požadují urychlení výstavby obchvatu. Odůvodňují to neúnosnou dopravní zátěží i vysokou nehodovostí. Svůj podpis připojily více než čtyři stovky lidí.

Libivou projede denně více než deset tisíc aut a kamionů. Místní se bojí především o děti, které samotné raději ani nepouštějí na autobus. Sepsali petici, která požaduje urychlení přípravy stavby obchvatu, který by odvedl tranzitní dopravu z obce.Zdroj: DENÍK/Michal Krestýn

Provizorní napojení, než bude dálnice

Stavbu obchvatu Libivé zatím brzdí fakt, že má být napojený na novou mimoúrovňovou křižovatku Mohelnice-sever. Ta se má ale stavět teprve s dálnicí D35 do Hradce Králové. A její příprava je po mnoha letech znovu prakticky na začátku.

Petenti proto chtějí, aby se obchvat obce provizorně napojil na silnici od Moravské Třebové a požadují, aby se odpovědné orgány začaly situací zabývat.

„Nechceme, aby byl obchvat naší obce závislý na stavbě dálnice. Ať se nejprve rozhodne o umístění křižovatky, pak postaví obchvat a teprve potom dálnice," vysvětluje Eva Lavičková.

K petici se připojilo i zastupitelstvo Mohelnice, pod niž Libivá spadá.

„Požadujeme, aby část budoucí dálnice D35 od severního sjezdu po napojení na nynější dálnici přešla do kompetence olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic. Mohlo by to urychlit i přípravu obchvatu Libivé, protože na navazující úsek D35 na Moravskou Třebovou se musí dělat nové posouzení vlivu na životní prostředí a stále ani není jasná budoucí podoba severního sjezdu," řekl starosta Mohelnice Pavel Kuba.

Libivou projede denně více než deset tisíc aut a kamionů. Místní se bojí především o děti, které samotné raději ani nepouštějí na autobus. Sepsali petici, která požaduje urychlení přípravy stavby obchvatu, který by odvedl tranzitní dopravu z obce.Zdroj: DENÍK/Michal Krestýn

Pozvali ministra Ťoka

Podle šéfa olomoucké správy ŘSD Martina Smolky je křižovatka Mohelnice-sever součástí dálnice D35.

„Nejprve musí být dokončená dokumentace vlivu na životní prostředí, kterou dostane ministerstvo životního prostředí k vydání stanoviska a rozhodnutí," sdělil Martin Smolka.

Připustil ale, že výstavba obchvatu Libivé by se dala urychlit.

„Je tu možnost, že z křižovatky Mohelnice-sever by se udělala samostatná etapa výstavby D35. U dlouhých a složitých úseků se to dělá. Pak by bylo možné do ní napojit obchvat Libivé. Ze stavebního a technického hlediska pak už není samotný obchvat až tak náročnou stavbou," řekl šéf olomoucké správy ŘSD.

Jasněji by mohlo být poměrně brzy. Mohelničtí zastupitelé totiž oficiálně požádali ministra dopravy Dana Ťoka, případně generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupu, aby přijeli situaci objasnit přímo do Mohelnice.

Nabídli jim účast buď na neformální schůzce zastupitelů na konci listopadu, nebo na veřejném zasedání 7. prosince.

„Zatím jsme žádnou odpověď nedostali," konstatoval starosta Kuba.