Mnoho lidí v Lošticích vidí ve skládce nebezpečí pro životní prostředí.Aleš Miketa, který bydlí v Žadlovicích, dokonce sám odebral vzorky materiálu a nechal si udělat jejich rozbor v laboratoři v Litovli. „ První vzorek prokázal mírně nadlimitní množství ropných uhlovodíků a objevilo se v něm i nadměrné množství polychlorovaných aromátů, dehty a těžké kovy. Výsledek ještě nemám písemně.

Nezávisle na mě totéž udělal ještě další občan Loštic a také jeho vzorek obsahoval těžké kovy,“ sdělil Miketa. Při několikeré kontrole objevil ropné skvrny ve vodě, která vytéká z paty skládky.Zcela jiné výsledky má však oficiální kontrola, kterou provádí zhotovitel stavby koridoru – společnost ŽSD Brno. Výsledky laboratorních zkoušek poskytl České inspekci životního prostředí, a jak vyplývá z místního šetření, k němuž dal podnět člen zastupitelstva Zbyněk Poštulka (nez.), materiál na skládce odpovídá zákonným normám. Šetření se konalo v tomto týdnu.„Výsledek je pro nás směrodatný. Bylo ale dohodnuto, že k dalšímu kolu vzorkování bude Zbyněk Poštulka přizván,“ řekl starosta Loštic Ctirad Lolek (ND).

Právě zmíněnému zastupiteli se ale výsledek šetření nelíbí. „Inspekce si neudělala vlastní rozbory, spokojila se s tím, co jí dodal zhotovitel stavby. Prostě se jen na papíře konstatovalo, že je vše v pořádku,“ míní Poštulka. Odpad se ukládá na místo někdejší komunální skládky, na jejíž rekultivaci město nemělo prostředky. Patnáct let starý projekt odhadoval náklady na tři až pět milionů korun, dnes by byly podstatně vyšší.

„Využili jsme příležitosti, že nás to nebude stát nic. Firma ŽSD Brno provede rekultivaci za to, že si na skládku může uložit materiál z koridoru. Původní projekt se upravil, dřív byla skládka vysoká do jednoho a půl metru, teď je povolena do výšky pěti metrů,“ uvedl Lolek.

Odpůrcům skládky se nelíbí, že materiál firma naváží i na další místa – především na obnovu někdejší polní cesty od restaurace Na Pešti do Mohelnice. Cesta má sloužit jako hráz proti přívalové vodě a jako cyklostezka. „Při přívalových deštích odtud přitékalo do města třináct litrů vody za vteřinu. Tři metry vysoká cesta by měla až třetinu vody zadržet,“ řekl starosta.

Stavbu s rozpočtem 3,5 milionu korun opět hradí ŽSD Brno, město tedy opět ušetří a bude investovat až do druhé fáze – vybudování cyklostezky na vrcholu hráze.„Město bude obklíčeno skládkami. Podle mých informací se má odpadem z koridoru zavážet i bývalá cihelna. Mám obavy, že za pár let to zničí pole v okolí,“ myslí si však Miketa.