Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lokálkou do Olomouce 160 za hodinu

Šumperk – Zatímco nyní jezdí Marie Hrušková do Olomouce za prací ze Šternberku vlakem dvacet minut, za takřka pět let jí tato cesta bude trvat pouhých osm minut. „Děláte si legraci? To nesjedete ani autem, i když není žádný provoz," reagovala Marie Hrušková na informaci o schválené modernizaci trati mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem. Pětimiliardovou přes
tavbu tohoto úseku nedávno schválilo Ministerstvo dopravy. Trať se má začít elektrifikovat za tři roky. Sloužit lidem by pak měla začít v roce 2021.

21.3.2015 5
SDÍLEJ:

Vizualizace vlaku typu RegioPanter od společnosti Škoda TransportationFoto: Škoda Transportation

Cestující se zkrácení doby jízdy mezi Olomoucí a Šumperkem přes Uničov nemohou dočkat. Jízda tudy bude trvat zhruba stejně dlouho jako na trase přes Zábřeh, tedy do hodiny. „Do Olomouce jezdím každý týden. Cesta přes Šternberk je nekonečná, a ač jsem v důchodu, nemám čas trávit na trase Šumperk – Olomouc hodinu a půl. Proto častěji jezdím přes Zábřeh a v Olomouci jsem za hodinu," popisoval šestasedmdesátiletý Adolf Peřina, ze Šumperku, jak nyní putuje po kolejích do krajského města. „Až dojde 
k elektrifikaci, budu jezdit přes Šternberk, protože trať 
a okolí mám rád," dodal s tím, že jako dlouholetý železničář a fanoušek kolejových vozidel bude mezi prvními, kteří se svezou v moderní soupravě po upravené trati.

Co se bude také dělatOpraví se všechny stanice
a zastávky, například se vybudují bezbariérové přístupy pro cestující na nástupiště a zvýší se výška peronů. Zastávka Troubelice se posune blíže k centru obce. Dále se zabezpečí přejezdy 
a udělají se protihluková opatření.

Kratší cestu po železnici ocení i turisté. V létě i v zimě. „Jezdíme do Jeseníků lyžovat a v létě na kolo. Cesta z Olomouce do Koutů nad Desnou, odkud v létě šlapeme na Červenohorské sedlo a pak směrem na Praděd, se urychlí. Raději bychom jezdili přes Uničov," reagovala Jana Sýkorová z Olomouce.

Trať číslo 290 získala od Ministerstva dopravy souhlas 
k přípravě přestavby zatím jako jediná z regionálních tratí 
v Česku. V průměru po ní denně cestuje 3250 lidí. Po dokončení stavebních zásahů by se tudy měl přepravovat téměř dvojnásobek cestujících. „Původně se měl elektrifikovat pouze úsek po Uničov, ale podařilo se prosadit dotažení až do Šumperku. Jedním z důvodů bylo také to, že tato trať bude alternativou při mimořádných situacích na koridoru do Zábřehu," poznamenal Jaroslav Tomík, ředitel koordinátora veřejné dopravy v kraji (KIDSOK).

Železnice ze Zábřehu do Šumperku již elektrifikovaná je. Vznikne tak okruh s nadregionálním významem. Hlavním přínosem rozsáhlé akce Správy železniční dopravní cesty má být právě zrychlení vlakové dopravy. Úprava kolejí a vybudování elektrického napojení umožní vlakům jezdit mezi Olomoucí a Uničovem až 160kilo-metrovou rychlostí. Na části trati mezi Uničovem a Šumperkem zůstane maximální rychlost 90 kilometrů za hodinu.

Jak se bude cestovatV dopravní špičce pojedou co hodinu mezi Olomoucí a Uničovem jednak osobní vlaky, a jednak spěšné vlaky. Ty zastaví na trase pouze ve Šternberku. To znamená, že mezi Olomoucí a Šternberkem budou jezdit vlaky každou půlhodinu. Spěšným vlakem to bude trvat pouhých osm minut. Mezi Uničovem a Šumperkem budou všechny vlaky zastavovat ve všech stanicích. Cestující se ze Šumperku se přes Uničov dostanou do Olomouce za přibližně stejnou dobu, kterou to nyní trvá přes stanici Zábřeh na Moravě, tedy za necelou hodinu.

Investici hodnotí jako velký přínos pro celý region i starosta Šternberku. Stanislav Orság již jednal se zástupci železničářů o využití plochy 
u vlakového nádraží. „Po rekonstrukci autobusového nádraží nám vznikl prostor 
u nádražní budovy, který bychom v budoucnu rádi zužitkovali jako jakýsi přestupní terminál. To znamená, že by zde lidé z okolních vesnic, kteří přijedou buď auty, či autobusy, pohodlně přestoupili na vlak a dostali se tak snadno do Olomouce," řekl šternberský starosta.

O tom, jaké budou po nových kolejích vozit cestující vlaky, bude Olomoucký kraj 
s Českými drahami (ČD) jednat. Přivedení elektrické energie na trať umožní, aby zde jezdily moderní soupravy. Podle mluvčí ČD Kateřiny Šubové se jako nejvýhodnější jeví nasazení pantrografů RegioPanter. Prozatím mezi Olomoucí a Šumperkem jezdí třívozové Regionovy a osob-
ní vlaky tažené motorovým vozem řady 843.

O přeměně trati do Šumperku se hovoří již řadu let. Podle Jaroslava Tomíka (KIDSOK) bylo zahájení této rozsáhlé akce v plánu až v roce 2025. „Urychlení začátku v roce 2018 je skvělou zprávou. Cestující se tak dočkají dříve na významné krajské trase rychlejší, komfortnější, bezpečnější i ekologičtější přepravy," uzavřel Jaroslav Tomík.

Autor: Daniela Tauberová, Veronika Kolesárová

21.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Draci začali v Opavě dobře, potom ale nezvládli závěr

Ilustrační foto

Sloučenou školu lidé nevzali za svou, usiluje o lepší pověst

Město strážníkům přidá na výplatě. A stále hledá nové

O zvýšení platů městských strážníků rozhodli šumperští radní. Budou dostávat o tři tisíce korun více než dosud. Město si tak chce městské policisty udržet a také nabrat nové lidi. To se zatím nedaří.

Senior v zatáčce sestřelil Alfu Romeo

Dvě auta se střetla v úterý 17. října po osmnácté hodině mezi obcemi Zábřeh a Rovensko.

VIDEO: Převrácený jeřáb po tragédii stále visí nad vodou

Mimořádně komplikovaným úkolem je vyproštění havarovaného autojeřábu z hrany dolní nádrže přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Ani pátý den po nehodě práce ještě nezačaly.

Škola v Jeseníku začala učit polštinu. Zájem je velký

Ze dvou stran jej obklopuje Polsko, přesto se žáci z Jesenicka neměli možnost jazyk svých sousedů naučit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení