Cestující se zkrácení doby jízdy mezi Olomoucí a Šumperkem přes Uničov nemohou dočkat. Jízda tudy bude trvat zhruba stejně dlouho jako na trase přes Zábřeh, tedy do hodiny. „Do Olomouce jezdím každý týden. Cesta přes Šternberk je nekonečná, a ač jsem v důchodu, nemám čas trávit na trase Šumperk – Olomouc hodinu a půl. Proto častěji jezdím přes Zábřeh a v Olomouci jsem za hodinu," popisoval šestasedmdesátiletý Adolf Peřina, ze Šumperku, jak nyní putuje po kolejích do krajského města. „Až dojde 
k elektrifikaci, budu jezdit přes Šternberk, protože trať 
a okolí mám rád," dodal s tím, že jako dlouholetý železničář a fanoušek kolejových vozidel bude mezi prvními, kteří se svezou v moderní soupravě po upravené trati.

Co se bude také dělatOpraví se všechny stanice
a zastávky, například se vybudují bezbariérové přístupy pro cestující na nástupiště a zvýší se výška peronů. Zastávka Troubelice se posune blíže k centru obce. Dále se zabezpečí přejezdy 
a udělají se protihluková opatření.

Kratší cestu po železnici ocení i turisté. V létě i v zimě. „Jezdíme do Jeseníků lyžovat a v létě na kolo. Cesta z Olomouce do Koutů nad Desnou, odkud v létě šlapeme na Červenohorské sedlo a pak směrem na Praděd, se urychlí. Raději bychom jezdili přes Uničov," reagovala Jana Sýkorová z Olomouce.

Trať číslo 290 získala od Ministerstva dopravy souhlas 
k přípravě přestavby zatím jako jediná z regionálních tratí 
v Česku. V průměru po ní denně cestuje 3250 lidí. Po dokončení stavebních zásahů by se tudy měl přepravovat téměř dvojnásobek cestujících. „Původně se měl elektrifikovat pouze úsek po Uničov, ale podařilo se prosadit dotažení až do Šumperku. Jedním z důvodů bylo také to, že tato trať bude alternativou při mimořádných situacích na koridoru do Zábřehu," poznamenal Jaroslav Tomík, ředitel koordinátora veřejné dopravy v kraji (KIDSOK).

Železnice ze Zábřehu do Šumperku již elektrifikovaná je. Vznikne tak okruh s nadregionálním významem. Hlavním přínosem rozsáhlé akce Správy železniční dopravní cesty má být právě zrychlení vlakové dopravy. Úprava kolejí a vybudování elektrického napojení umožní vlakům jezdit mezi Olomoucí a Uničovem až 160kilo-metrovou rychlostí. Na části trati mezi Uničovem a Šumperkem zůstane maximální rychlost 90 kilometrů za hodinu.

Jak se bude cestovatV dopravní špičce pojedou co hodinu mezi Olomoucí a Uničovem jednak osobní vlaky, a jednak spěšné vlaky. Ty zastaví na trase pouze ve Šternberku. To znamená, že mezi Olomoucí a Šternberkem budou jezdit vlaky každou půlhodinu. Spěšným vlakem to bude trvat pouhých osm minut. Mezi Uničovem a Šumperkem budou všechny vlaky zastavovat ve všech stanicích. Cestující se ze Šumperku se přes Uničov dostanou do Olomouce za přibližně stejnou dobu, kterou to nyní trvá přes stanici Zábřeh na Moravě, tedy za necelou hodinu.

Investici hodnotí jako velký přínos pro celý region i starosta Šternberku. Stanislav Orság již jednal se zástupci železničářů o využití plochy 
u vlakového nádraží. „Po rekonstrukci autobusového nádraží nám vznikl prostor 
u nádražní budovy, který bychom v budoucnu rádi zužitkovali jako jakýsi přestupní terminál. To znamená, že by zde lidé z okolních vesnic, kteří přijedou buď auty, či autobusy, pohodlně přestoupili na vlak a dostali se tak snadno do Olomouce," řekl šternberský starosta.

O tom, jaké budou po nových kolejích vozit cestující vlaky, bude Olomoucký kraj 
s Českými drahami (ČD) jednat. Přivedení elektrické energie na trať umožní, aby zde jezdily moderní soupravy. Podle mluvčí ČD Kateřiny Šubové se jako nejvýhodnější jeví nasazení pantrografů RegioPanter. Prozatím mezi Olomoucí a Šumperkem jezdí třívozové Regionovy a osob-
ní vlaky tažené motorovým vozem řady 843.

O přeměně trati do Šumperku se hovoří již řadu let. Podle Jaroslava Tomíka (KIDSOK) bylo zahájení této rozsáhlé akce v plánu až v roce 2025. „Urychlení začátku v roce 2018 je skvělou zprávou. Cestující se tak dočkají dříve na významné krajské trase rychlejší, komfortnější, bezpečnější i ekologičtější přepravy," uzavřel Jaroslav Tomík.