Změny by se dotkly i obcí na Šumpersku, kterými tratě vedou. S plánem zrušení osobních vlaků nesouhlasí obce stejně jako Olomoucký kraj.

Pardubický kraj, který osobní vlaky na obou tratích objednává, navrhl zrušit osobní vlaky na trati z Hanušovic do Dolní Lipky u Králík a nahradit je autobusy. Výrazné změny mají nastat i na trati z Dolní Lipky do Štítů. Vlaky by měly končit v Červené Vodě nebo Moravském Karlově na hranici krajů.

S tímto postupem nesouhlasí představitelé dotčených obcí.

„Mezi Pardubickým a Olomouckým krajem by jednoduše vznikla zeď,“ poukazuje na jediné významné spojení svého města s Králickem starosta Štítů Jiří Vogel. Společně s dalšími starosty podepsal pod společné stanovisko, kterým proti záměru kraje protestuje.

„Trať Dolní Lipka – Štíty je ve velké míře využívána občany k cestě do zaměstnání do firmy Klein a Blažek ve Štítech, která je jedním z největších zaměstnavatelů v blízkém okolí. K poklesu využití tratě v minulosti došlo především proto, že se nepodařilo vyjednat jízdní řád tak, aby navazoval na pracovní dobu firmy,“ uvádí ve společném stanovisku starostové Králík, Štítů, Hanušovic, Červené Vody, Malé Moravy a Dolní Moravy.

Argumentují také tím, že v Červené Vodě a v Dolní Moravě loni vznikly velké lyžařské areály a turisté by se do nich mohli dopravovat právě po železnici.

Představitelé kraje a Českých drah tvrdí, že vlaky na zmiňovaných úsecích využívalo jen minimum cestujících. Například ve Štítech denně v průměru nastupovalo nebo vystupovalo 34 lidí. Doprava na železnici vyjde podle nich také čtyřikrát až pětkrát dráž než autobusem, které jsou navíc schopny obsloužit více zastávek a zajíždět do center obcí. To by byl příklad Králík, které vlaky z Hanušovic objíždí.

Starostové obcí v šumperském okrese si stěžují, že o záměru Pardubického kraje nemají dostatek informací.

„Uskutečnila se schůzka s náměstkem Pardubického kraje Janem Tichým. Obce Olomouckého kraje narozdíl od obcí v kraji Pardubickém nedostaly podklady. Bylo nám slíbeno, že do čtrnácti dnů obdržíme. Uplynul už měsíc a nic se neděje. Mám pocit, že nás chtějí postavit před hotovou věc,“ řekl starosta Malé Moravy Antonín Marinov (SNK).

Podrobnější a aktuální informace o svých plánech Pardubický kraj v současnosti neposkytuje.

„Celý proces jednání je na počátku a jakýkoli informační výstup z něj by mohl vést k šíření zkreslených zpráv. Prioritou samosprávy Pardubického kraje je najít shodu s místními samosprávami a systém veřejné dopravy v kraji sladit tak, aby po optimalizaci vyhovoval většině občanů,“ sdělila tisková mluvčí Pardubického kraje Magdalena Navrátilová.

V blízké budoucnosti se má uskutečnit série schůzek zástupců Pardubického kraje s představiteli obcí. Ty najdou zastání i u kraje Olomouckého, který neobjednání železničních spojů nepodporuje.

„V těchto dnech probíhají mezi Olomouckým a Pardubickým krajem jednání. Olomoucký kraj stojí o zachování dopravy na dotčených tratích i v době platnosti jízdního řádu 2011/2012. Faktem je, že našeho regionu se týkají pouze kratší úseky z celkové délky tratí,“ tlumočil stanovisko Olomouckého kraje jeho tiskový mluvčí Ivo Heger.

„Obyvatelé Štítů cestují spíše do Zábřehu nebo do Šumperka než do Králík. Osobně si proto myslím, že je pro Štíťáky je trať nepodstatná. Když jsem vlakem jezdila, více lidí ve vlaku cestovalo až od Moravského Karlova. Ale chápu, že pro lidi, kteří cestují vlakem do práce, by zrušení spojů byl problém,“ řekla obyvatelka Štítů Petra Šulová.