Obří náklad vyjede v deset hodin na trasu z Mohelnice přes Libivou, Vlachov, Zvoli, Zábřeh, Postřelmov a Bludov do Šumperka. Celá souprava bude sedmatřicet metrů dlouhá a téměř šest a půl metru široká, takže nebude možné ji předjíždět a také míjení bude v některých místech problematické.

„Policejní doprovod máme objednaný do patnácti hodin, ale pokud všechno dobře půjde, u cíle bychom mohli být už hodinu po poledni. Řidičům, kteří mají v plánu cestovat v uvedeném čase po silnici první třídy číslo 44, doporučuji, aby zvolili jinou trasu,“ řekl Gustav Hodek z firmy Sart, která přepravu zajišťuje.

V Šumperku souprava projede městem, protože kruhový objezd u Hypernovy je na ni příliš malý. Odbočí tedy už na prvním rondelu na Zábřežskou ulici a projede Vančurovou a Žerotínovou ulicí zpět na hlavní tah.

„Na světelné křižovatce jí ale délka opět nedovolí odbočit doleva. Bude muset projet rovně, otočit se na ploše u Uhelných skladů a vrátit se zpět na Jesenickou,“ popsal dopravní manévry Hodek. Celá souprava bude vážit přes 78 tun.

V Moravičanech naloží most dva jeřáby. Vedle je už vybudováno provizorní přemostění. Jezdit po něm mohou jen osobní auta do velikosti sanitky, nákladní vozy musejí jet objížďkou z Mohelnice přes Loštice a Palonín. Stavba nového mostu za téměř devětadvacet milionů korun potrvá do září.

Starý most byl dominantou Moravičan od roku 1888. Vyrobila ho firma bratří Kleinů v sobotínských železárnách. Oblouky v parabolickém tvaru jsou ve vrcholu sepnuty třemi železnými svorníky. Takzvané zavětrování má zabránit tomu, aby se oblouky nepřeklopily.

V polovině sedmdesátých let prodělala shnilá mostovka léčebný zásah, dnes už je ale zase ve špatném stavu. Most je navíc příliš úzký.

„Podobných mostů bylo dřív v regionu hodně; ten moravičanský je svého druhu poslední, po kterém se jezdilo. Do muzea jednoznačně patří,“ řekl vedoucí šumperského střediska správy silnic Roman Bednář.

Muzeum vzniká v areálu na okraji Vikýřovic, kde dříve měli silničáři cestmistrovství a středisko dopravy. Kdysi to byl panský dvůr; hlavní budova s klenbami je nejméně dvě stě let stará. Práce začaly v prosinci, první etapa za šestnáct milionů by měla skončit v červnu 2010. Kraj na ni získal dotaci z Norských fondů. Muzeum silnic Vikýřovice bude jediné svého druhu republice.

Moravičanský most složí jeřáb na volné ploše téměř hektarového areálu muzea. Očekávají ho tam už dva kolegové: bývalý most z Hrabenova vyrobený také u Kleinů a pěší lávka, která se ještě v roce 2005 tyčila nad železničním přejezdem v Lidické ulici v Šumperku.