Po anglickém Beltringu je zvolský sraz největší akcí svého druhu v Evropě


„Žádné pozvánky nikomu neposílám, všichni už za ty roky termín prvního červencového víkendu znají. Je to podobné, jako když tažní ptáci vědí, kdy mají letět,“ žertoval pořadatel srazu Vladimír Léhar. Upozornil, že akce není až na výjimky určena pro vozidla zemí bývalé Varšavské smlouvy. „Nejsou to v pravém slova smyslu veterány, armády je pořád používají. A Rusové byli za druhé světové války vyzbrojeni americkými vozy. Válka se vlastně odehrávala mezi americkou a německou technikou,“ řekl Léhar.

Louky za Zvolí tak obsadily zejména americké jeepy, o nichž se traduje, že spolu s létajícími dakotami vyhrály válku, a dodge. K vidění byly letos také dva unikáty: americký nákladní vůz GMC 353 z roku 1945, s nímž přijel Václav Moučka z Prahy, a německé válečné vozidlo Krupp Protze z roku 1938. Tento nový kousek ze své sbírky čítající na sedm desítek veteránů, představil poprvé po rok trvající renovaci Vladimír Léhar. „V republice je těchto vozů jen sedm, ale pouze ten můj je renovovaný. Když jsem ho koupil, byl to totální vrak,“ řekl sběratel válečných vetránů. Vozidlo spolyká na sto kilometrů 32 litrů benzínu. Za války sloužilo pro přepravu mužstva a jako tahač lehkých děl. Do Zvole přijely také prototypy českých vojenských vozů Tatra a Škoda. „V padesátých letech byla snaha vyzbrojit jimi armádu, ale nakonec se nikdy nezačaly vyrábět, armáda začala raději dovážet ruské gazy,“ řekl Vladimír Léhar.