Během čtvrtku pracovníci specializované firmy na začátcích obou úseků osadily modré značky se symbolem auta, které značí silnici pro motorová vozidla.

Zároveň museli vyměnit i naváděcí tabule k silnicím, kde také přibyl symbol auta ve čtverečku.

„Celkem jsme zde instalovali čtyřiatřicet kusů značek. Jedná se o značky silnice pro motorová vozidla o rozměrech jeden krát jeden metr a směrové šipky. Mají speciální reflexní povrch, nejlepší, jaký se používá," přiblížila detaily Dagmar Hermannová, stavební technik firmy Vacula silniční, která značení osazovala.

Všechny značky firma stihla osadit do pátku.

Měnit se ještě bude velkoplošná tabule na obchvatu Postřelmova. Její výroba trvala několik týdnů, protože je lamelová. I ta ale bude hotová nejpozději začátkem příštího týdne.

Řidiči změnu vesměs vítají.

„Devadesátky tady byly úplně nesmyslné. Jde o bezpečné čtyřpruhové silnice oddělené svodidly, nikde žádná křižovatka. Navíc jsou prakticky nové a v lepším stavu než mnohé dálnice," řekl řidič Filip Morávek, který tudy jezdí prakticky denně.

Vyšší rychlost mohla být už 12 let

Zvýšení rychlosti vítají také obyvatelé Postřelmova. Slibují si od něj, že ještě ubude aut v centru obce.

Mnozí řidiči ve směru od Zábřehu totiž stále jezdili přes Postřelmov. Od použití obchvatu je odrazoval složitý nájezd na okraji Zábřehu.

Kvůli dlouhé šikaně museli zpomalit tak, že cesta po obchvatu nebyla o nic rychlejší než přes obec.

„Pro zvýšení rychlosti jsem byl už dlouho. Slibujeme si od toho, že bude centrem jezdit ještě méně aut než dnes a tím se zvýší bezpečnost hlavně chodců a cyklistů," sdělil starosta Postřelmova Jaroslav Nimrichtr.

Ředitelství silnic a dálnic nemuselo v souvislosti se zvýšením maximální rychlosti ani na jednom úseku dělat žádné úpravy kromě výměny značek.

„Oba úseky byly konstruované tak, aby tuto rychlost umožňovaly, takže jejich parametry se nijak měnit nemusely. Je škoda, že obchvat Postřelmova byl dokončený v roce 2004 a od té doby se na té cestě nic nezměnilo. Dá se říci, že ta rychlost tam mohla být už dvanáct let, ale byla k tomu potřeba legislativní změna," vysvětlil šéf olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Na cestu už nesmí cyklisté

Zvýšení rychlosti umožnila změna zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou schválil parlament. Platit začala od ledna letošního roku. Ta mimo jiné všechny dosavadní silnice pro motorová vozidla převedla na dálnice, čímž se uvolnila modrá značka s autem pro tyto nové úseky.

Dřívější zvýšení rychlosti neumožňoval zákon.

„Ten je bohužel potřeba i na takto logické věci. Teprve tato vláda dokázala změny prosadit," dodal Martin Smolka.

Nové označení obou úseků zároveň znamená, že už na ně nesmějí vjíždět cyklisté ani tudy chodit chodci.

To zákon na silnicích pro motorová vozidla výslovně zakazuje.