Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Milovníci železnice chtějí oživit trať pod Králickým Sněžníkem

Hanušovicko – Úřady zrušily provoz osobních vlaků na trati, kde pracoval. Jemu to nebylo jedno. Výpravčí Arnošt Juránek je jedním z lidí, kteří se snaží oživit železnici pod Králickým Sněžníkem.

19.9.2013 1
SDÍLEJ:

Arnošt Juránek chce se svými kolegy oživit železnici z Hanušovic do Dolní Lipky.Foto: DENÍK/Petr Krňávek

Na dráhu Arnošt Juránek nastoupil v roce 1983. Jeho prvním působištěm byla stanice Podlesí u Malé Moravy. Železnici zůstal věrný doposud. Jako nádražáka a místního patriota jej před dvěma lety zasáhl konec provozu osobních vlaků na trati z Hanušovic do Dolní Lipky.

Poslední motorák tehdy na nádraží v Dolní Lipce vítala muzika. Když se spoj vracel na Moravu, dlouze houkal do tmy. „Chtěli jsme ukázat světu, že nám není jedno, že tu trať zavírají," poznamenává Arnošt Juránek.

„Žena mi pořád říká: Nikde neříkej, že se ti chtělo brečet, jsi padesátiletej chlap. Ale prostě to je dojemná situace. Ani ve snu nás nenapadlo, že železnice, pokud nevykazuje obraty jako mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, je pro někoho zbytečná," odkazuje železničář na rozhodnutí Pardubického kraje z roku 2011 nahradit osobní vlaky autobusy.

Petici za záchranu železničního provozu na českomoravském pomezí tehdy podepsalo čtyři a půl tisíce lidí. Arnošt Juránek s kamarádem přemýšlel, jak s takovým závazkem naložit.

„Kolega tehdy říkal, že začneme tím, že na tu trať upozorníme. Vede krásnou horskou krajinou, má dva tunely," popisuje padesátiletý železničář impulsy, které vedly k založení klubu Moravská pohraniční.

Web klubu dnes slouží jako virtuální kronika. Jeho návštěvníci si mohou prohlédnout historické fotografie nebo si prolistovat pamětní knihy železničních stanic.

V letošním roce Arnošt Juránek stál u vzniku studie nových železničních zastávek. Ty současné byly postavené ještě za rakousko-uherské monarchie a často leží mimo obce. Nová nástupní místa by na železnici přitáhla více cestujících.

„Před sto čtyřiceti roky bylo normální jít čtyři kilometry na vlak. Jak se říká v jedné hře Járy Cimrmana: Bydlel blízko u dráhy, přes les byl za hodinu na nádraží. Tak to bohužel platí o Vojtíškovu, o Horní Lipce," říká Arnošt Juránek.

Spolu s dalšími členy klubu by chtěl dosáhnout také obnovení celotýdenního provozu na trati z Hanušovic do Dolní Lipky. Motoráky se na ni sice vrátily, jezdí ale jen o víkendech.

Rodák z Vojtíškova u Hanušovic přiznává, že podhorská železnice je pro něj srdeční záležitost. „Byli bychom špatní železničáři, kdybychom se nebáli o svoji práci," uzavírá Arnošt Juránek.

Autor: Petr Krňávek

19.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Draci začali v Opavě dobře, potom ale nezvládli závěr

Ilustrační foto

Sloučenou školu lidé nevzali za svou, usiluje o lepší pověst

Město strážníkům přidá na výplatě. A stále hledá nové

O zvýšení platů městských strážníků rozhodli šumperští radní. Budou dostávat o tři tisíce korun více než dosud. Město si tak chce městské policisty udržet a také nabrat nové lidi. To se zatím nedaří.

Senior v zatáčce sestřelil Alfu Romeo

Dvě auta se střetla v úterý 17. října po osmnácté hodině mezi obcemi Zábřeh a Rovensko.

VIDEO: Převrácený jeřáb po tragédii stále visí nad vodou

Mimořádně komplikovaným úkolem je vyproštění havarovaného autojeřábu z hrany dolní nádrže přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Ani pátý den po nehodě práce ještě nezačaly.

Škola v Jeseníku začala učit polštinu. Zájem je velký

Ze dvou stran jej obklopuje Polsko, přesto se žáci z Jesenicka neměli možnost jazyk svých sousedů naučit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení