Ještě předtím se uskuteční pracovní schůzka zastupitelů, kde jim vedení města představí celý projekt a technologii, možného investora a seznámí je s výsledkem průzkumu veřejného mínění, které si nechalo na toto téma zpracovat.

Kdo pojede
do Japonska
Jeden člověk z vedení města (starostka a dva místostarostové)

Dva zastupitelé

Čtyři občané, kteří se přihlásí
Jeden dokumentarista

Poznámka: Jedná se o návrh,
o účastnících by rozhodlo losování pod notářským dohledem

Následně zastupitelé ještě v listopadu navštíví obdobné zařízení v Brně. Návštěva Japonska se má uskutečnit na počátku příštího roku.

Kromě vylosovaných zástupců vedení města a zastupitelů se mají do Země vycházejícího slunce jet podívat i čtyři občané Mohelnice.

„Představa je, že se pod dohledem notáře vylosují čtyři občané z těch, kteří projeví zájem. Kromě nich a zastupitelů chceme do Japonska vyslat i dokumentaristu. Jejich úkolem poté bude prezentovat to, co na místě viděli," řekla starostka Mohelnice Jana Zwyrtek Hamplová (Nez.).

Město nebude cesta do Asie stát ani korunu, zaplatí ji investor. Podobné pracovní cesty ve většině měst absolvuje jen vedení, případně zastupitelé.

Zapojit i běžné občany z řad veřejnosti je originálním nápadem. „Důležité je nejen to, aby nám občané věřili, ale aby se na místě přesvědčili o podobě takového zařízení. Jestli já poletím do Japonska, nebo ne, není podstatné. Hlavní je, aby byl projekt důvěryhodný," vysvětlila starostka, proč chce zapojit i veřejnost.

Právě veřejnost má nakonec rozhodnout, zda spalovna ve městě stát bude, nebo ne. Na jaře příštího roku se má v této otázce konat místní referendum.

Projekt by pro město znamenal desítky milionů korun do rozpočtu a také více než sto nových pracovních míst. Výrazným efektem by bylo i snížení ceny tepla, o kterém se v těchto týdnech v Mohelnici hodně diskutuje. Lidé by za teplo mohli platit až o polovinu méně než dosud.

Opozice si ale stěžuje, že má o celém záměru jen velmi málo informací. „Podle mě je to totálně netransparentní. Vedení města organizuje spalovnu potajmu, zatím nebyla ani žádná pracovní schůzka zastupitelů. Chceme, aby se daly na stůl všechny informace pro a proti, aby se občané mohli v referendu rozhodnout," požaduje bývalý starosta Antonín Navrátil (TOP 09).

On sám má ale o spalovně pochybnosti. „Nemyslím si, že Mohelnice je pro spalovnu tou nejlepší lokalitou. Bude tady malý odběr. Budeme ale respektovat výsledek referenda," dodal Antonín Navrátil.

Pokud by lidé v referendu spalovnu podpořili, mohlo by se celé zařízení rozjet na přelomu let 2015 a 2016. V tomto období by také mohla výrazně klesnout cena tepla pro domácnosti.

O spalovně se začalo v Mohelnici hodně mluvit před více než rokem. Mohelnici totiž vybral Olomoucký kraj jako jedno ze čtyř míst, kde by mohla vyrůst obří spalovna, v níž by se likvidoval odpad z celého kraje.

Tato myšlenka se ve městě setkala s velkou nevolí. S požadavkem na referendum přišla tehdejší opozice v čele s dnešní starostkou. Zastupitelé rozhodli, že o tak závažné věci rozhodne lidové hlasování.

Lokální spalovna má mít proti té krajské přibližně třetinovou velikost. „Je sice pravdou, že referendum se mělo týkat krajské spalovny, ale podle mě bude mít město silnější mandát, když tento projekt podpoří občané," sdělila Jana Zwyrtek Hamplová.

Starostka se netají tím, že bude přesvědčovat veřejnost, aby hlasovala pro spalovnu. „Bez podobné investice nemá Mohelnice šanci posunout se dál. A já bych byla ráda, aby naši občané zažili, co je to žít v bohatém městě," podotkla starostka.

Kvůli případné spalovně si město také hlídá, jak bude vypadat budoucí dálnice R35 z Mohelnice do Hradce Králové. Podle původních záměrů projektantů měl být ve městě jen jeden sjezd na severu. To by ale znamenalo, že všechny kamiony, které míří do průmyslové zóny na jihu, by musely projíždět přes město.

Právě v průmyslové zóně má být i spalovna, což dopravní zatížení ještě zvýší. Vedení města dosáhlo příslibu, že v Mohelnici zůstane nájezd a sjezd i na jižní straně města směrem na Olomouc. K tomu je ale nutná ministerská výjimka. Starostka chce po nadcházejících volbách jednat s přímo s novým ministrem dopravy, aby výjimku získala.