Otevření spojnice na Zábřeh se tak lidé dočkají nejdřív příští rok v dubnu, možná dokonce až v květnu. Celou zimu je tedy čeká jízda objížďkou přes Lesnici a pak po bývalé hrázi do Zábřehu. Nákladní auta a kamiony mají objížďku ještě delší - přes Lesnici a Postřelmov.

O hrozbě zdržení prací informovali starosty okolních obcí zástupci dodavatelské firmy a Správy silnic Olomouckého kraje v čele s jejím ředitelem Drahomírem Babničem.

„Práce zdržela zejména květnová vysoká voda v řece, která klesla až 6. června. Problém byl také v zatopení původně plánované objízdné trasy přes Bohuslavice a Lukavici a velmi nás zdržela nutnost ochrany přísně chráněné mihule potoční. Kvůli ní musela firma měnit postup stavby a při bourání budovat speciální dřevěné pódium, aby kusy betonu nepadaly přímo do vody. Některé práce na straně od Leštiny bylo nutné pozdržet až do 15. srpna, než bylo možné populaci mihule přestěhovat jinam,“ vysvětloval starostům Babnič.

Dodal, že kdyby se zima letos extrémně zpozdila, práce by se možná stihnout daly, raději je ale třeba počítat s tou horší variantou.

Nesetkal se s žádným pochopením. Zejména starostka Lesnice Jana Plháková (nez.) protestovala proti pokračování objížďky. „Auta nám už teď poškodila silnici přes obec, mimo jiné jsou utržené kusy krajnice, jak se náklaďáky na úzké komunikaci vyhýbají. Domy trpí otřesy. Situace v obci je už teď neúnosná, neumím si představit, co to udělá v zimě. Měli jste vybudovat provizorní most,“ řekla Plháková. Dodala, že lidé si stěžují, že na stavbě mostu pracuje málo lidí. To ale investor i stavební firma odmítají.

„Od zahájení bouracích prací uběhlo teprve pětapadesát dní. Pracujeme i o víkendech, ale technologický postup je daný. Nepomůžeme si ani tím, kdybychom na stavbu nasadili třeba sto lidí,“ uvedl zástupce dodavatelské firmy Ivo Habarta.

Starostové Leštiny a Lesnice, ale i místní podnikatelé, kteří přicházejí o zisky, tlačí na firmu, aby most dokončila před zimou alespoň tak, že by byl v provozu jeden pruh řízený semaforem.

„Něco takového není možné. Taková je realita. Vím, že je to pro obyvatele nepříjemné, ale most se nestaví na deset let, sloužit bude určitě půl století,“ uvedl Babnič.

Všichni místní se obávají, jak se budou v zimě auta, autobusy a sypače silničářů vyhýbat na úzké hrázi, přes niž objížďka vede. Nakonec se při jednání na leštinské radnici všichni shodli alespoň na tom, že se pokusí ulehčit alespoň Lesnici tím, že před zimou objízdnou trasu rozdělí: nákladní auta by jezdila přes Bohuslavice a Lukavici, osobní vozy přes Lesnici.

Kamenný most přes Moravu v Leštině, postavený v roce 1901, zmizel na začátku července. Demolice trvala pět dní a předtím stavbaři postavili o kus dál lávku pro pěší a cyklisty. Stavba si vyžádá náklady ve výši sedmačtyřiceti milionů korun.