Tři motorové a dva vlečné vozy se rozhodl jejich vlastník, Svazek obcí údolí Desné, prodat. Pro provoz na trati ze Šumperku do Koutů a Sobotína se staly přebytečné poté, co zde osobní dopravu loni v prosinci převzaly od soukromé firmy Arriva státní České dráhy.

O čtyřicet let staré vozy s typickým zeleno-modro-bílým nátěrem se zajímala řada uchazečů. Mají totiž pověst spolehlivých strojů s nízkými náklady na provoz.

„Bylo to nějakých šest až osm firem, přičemž možná více než polovina chtěla jen některé z nich. My jsme je ale prodávali jako balík. Ve finále přišla jen jedna nabídka,“ sdělil technický pracovník Svazku Michal Vrzala.

Vozy koupila za vyvolávací cenu 6,76 milionu korun společnost AŽD Praha. Jezdit budou na severočeských tratích Čížkovice – Obrnice a Kopidlno – Dolní Bousov, jež společnost před nedávnem získala do majetku.

Tyto železnice firma promění ve zkušební polygony a bude zde testovat své nové zabezpečovací technologie. Některé z nich instaluje přímo ve vozech.

„Jde například o systém určený pro regionální vlaky, které budou na širé trati jezdit bez strojvedoucích. Společnost AŽD Praha jej chce vyvinout do roku 2020. Stala by se tak vůbec prvním evropským výrobcem obdobné technologie,“ vysvětlil generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

„ Zajímavé budou také nové technologie s využitím velmi přesného satelitního systému Galileo,“ dodal ředitel Chrdle.

Motoráky řady 810 získal Svazek do majetku stejně jako dvojici přívěsných vozů řady 010 od Českých drah po komplikovaných jednáních na přelomu let 2002 a 2003. V současnosti má každý z motoráků pojmenovaných Čeník, Esmeralda a Ježek najeto mezi dvěma a třemi miliony kilometrů.

V majetku Svazku nyní zůstává pouze motorová jednotka Desná. Jedná se o stejný typ, který České dráhy provozují pod názvem Regionova. Právě Českým drahám Svazek tuto jednotku pronajal. V příštím roce ji pravděpodobně též prodá.