Stavba téměř čtyřkilometrového úseku vyšla na jeden a půl miliardy korun. Velkou část nákladů pokryla evropská dotace.

„Konečně jsme se dočkali. Dopravní provoz ve Zvoli už byl neúnosný, vesnicí denně projelo patnáct tisíc aut. Odhaduji, že nyní hustota provozu klesne na dvacet procent," řekl starosta Zvole Josef Najman.

Starosta dodal, že kromě hluku a prašnosti hustý provoz omezoval také chodce, kteří často museli dlouho čekat, než mohli silnici přejít.

Otevření čtyřproudé komunikace bude úlevou také pro motoristy, kteří absolvují trasu mezi Šumperkem a Mohelnicí. Jejich cesta se o půl kilometru zkrátí, ale především o několik minut zrychlí a významně zjednoduší.

Řidiči vozů už nebudou muset kličkovat vesnickou zástavbu, na čtyřproudé silnici budou moci rychlejší auta snadno předjíždět ta pomalejší.

„Na otevření obchvatu jsem netrpělivě čekal. Provoz na této silnici je hustý, tvoří se tu kolony a jízda vesnicemi byla opravdu nepříjemná," poznamenal Pavel Slováček, který trasou často jezdí.

Obchvat Zvole je další částí čtyřproudé komunikace, která v budoucnu spojí Šumperk s Mohelnicí. Z pěti plánovaných úseků je druhým dokončeným. Prvním z nich byl obchvat Postřelmova, který řidičům slouží už deset let.

Hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil připomenul, že obchvat Zvole přispěje ke kvalitnějšímu napojení Jesenicka, které trápí vysoká nezaměstnanost, s centrální částí kraje.

„Tato komunikace významně přispěje k vyšší mobilitě pracovní síly, napomůže rozvoji cestovního ruchu a obecně dostupnosti této části kraje," řekl Jiří Rozbořil.

„Každá dopravní stavba znamená potenciální příležitost pro zahraniční investory a v důsledku snížení nezaměstnanosti. Tato stavba je důležitá tím, že vznikla v kraji dlouhodobě postiženém nezaměstnaností," řekl při otevření obchvatu ministr dopravy Antonín Prachař.

Čtyřproudý úsek obchvatu Zvole je dlouhý 2,9 kilometru, další kilometr měří napojovací dvouproudé silnice. Na trase se nachází jeden zářez, čtyři mosty a tři protihlukové stěny. Stavba včetně souvisejících nákladů vyšla na 1,5 miliardy korun. Dvě třetiny z této částky pokryla evropská dotace.

Po obchvatu Zvole, jehož investorem je Ředitelství silnic a dálnic, se mělo jezdit už v roce 2010. V roce 2009 byly připraveny peníze i dodavatelé. Stavbu ale zastavily majetkové spory. Dva vlastnící odmítli prodat své pozemky a spor o vyvlastnění musel rozhodnout až soud.

„Byla to komplikace, poslední soud končil teprve letos," sdělil Martin Smolka z Ředitelství silnic a dálnic.

Na zprovoznění obchvatu Zvole by měla navázat stavba dalšího úseku čtyřproudé komunikace, která odvede dopravu z Bludova. Projekt je ale ve fázi příprav, a stavba tak patrně začne až za několik let.