„Nějaký chlapík kradl v samoobsluze. Prodavačka na něj křičela, ať to vrátí. On na to nereagoval a šel z obchodu pryč. Vytočil jsem linku 156, ale ozvala se mi Městská policie v Šumperku. Strážník mně řekl, že mám vytočit jiné číslo. Já ho ale neznal a ani jsem si ho neměl kam zapsat. Než jsme se domluvili, zloděj zašel do jednoho paneláku a byl pryč," popisuje svůj zážitek Jiří Krejčí.

Problém přitom přetrvává už několik let. Vedení radnice i městské policie o něm ví, řešení ale není v jeho moci.

„Důvodem je, že operátoři nemají v Zábřehu ústřednu, takže se hovor spojí na Městskou policii v Šumperku. Tam přijmou oznámení a volají našemu operátorovi nebo přímo hlídku," sdělil velitel zábřežské městské policie Václav Doubrava.

Volejte 737 518 492

Městská policie proto na svých internetových stránkách zveřejnila klasické číslo na mobilní telefon, po jehož vytočení se lidé dovolají přímo hlídce. Pokud by se tedy někdo dostal do stejné situace jako Jiří Krejčí, měl by vytočit číslo 737 518 492. Tak má jistotu, že se strážníkům opravdu dovolá.

„O problému víme a dáváme do městského zpravodaje opakovaně toto telefonní číslo, aby si ho Zábřežané uložili přímo do mobilu," řekl starosta Zábřehu František John.

„Bohužel zpravodaj většinou jen prolistuji, takže jsem si toho zatím nevšiml. Budu si muset to číslo uložit pro případ, že bych ho někdy zase potřeboval," reagoval Jiří Krejčí.

Provoz každého dispečerského pracoviště pro tísňovou linku má svá přesně daná pravidla.

„Ne každá služebna obecní policie je schopná náročným požadavkům dostát, proto také ne vždy provozuje dispečink tísňové linky 156. Hovory jsou směrovány na nejbližší pracoviště, kde je dispečink v provozu čtyřiadvacet hodin denně. Ten následně zajišťuje případné přepojení na pracoviště, které dostane případ k řešení," vysvětlil Martin Drtina z Českého telekomunikačního úřadu, který má tuto agendu na starosti.

Záleží také na tom, jak jsou rozmístěné vysílače jednotlivých mobilních operátorů. „Pokud je volající na hranici dvou sousedních obvodů, je rozhodující, s jakou základnovou stanicí jeho mobilní telefon zahájí komunikaci. Podle toho je potom i tísňový hovor směrován," doplnil Martin Drtina.

Při volání z pevných linek, tedy i z telefonní budky, tento problém odpadá. Lidé se vždy dovolají na nejbližší služebnu strážníků.