Lokálka zde přestala jezdit přesně před rokem, kdy ji nahradil autobus. Prvních změn by se lidé mohli dočkat už na začátku příštího roku.

Návrat motoráků by uvítali například obyvatelé Heroltic, místní části Štítů. Po zrušení železničního spojení do osady zajíždí pouze tři páry školních autobusů, o víkendu žádný. Autobusy zavedené náhradou za vlak se části Štítů, Herolticím nebo Mlýnickému dvoru vyhýbají.

„Autobus, který se zavedl, nepostihnul lidi, kteří jezdí vlakem. Například v naší místní části Heroltice si občané stěžují, že autobus pro ně nic neřeší. Pokud dříve jezdili vlakem do zaměstnání, nyní to musí řešit úplně jinak," sdělil místostarosta Štítů Petr Haltmar. Dodal, že obyvatelé města by znovuzavedení vlaků určitě ocenili.

O nahrazení vlakových spojů autobusy před rokem rozhodlo pardubické hejtmanství. Po krajských volbách na post tamního radního pro dopravu nově zasedl Jaromír Dušek, který je mimo jiné předsedou Svazů odborářů služeb a dopravy.

S jeho příchodem hejtmanství mění dopravní politiku. Proč se kraj vrací k původnímu modelu?

Východočeský koordinátor dopravy podle Duška slíbil věci, které se nenaplnily. Dodal také o tři miliony autobusových kilometrů více, než si kraj objednal. Ten pak musel na dopravní obslužnost platit o devadesát milionů korun víc oproti částce vyčleněné v rozpočtu.

„V žádném případě to nepřineslo zvýšení počtu cestujících a přeliv z individuální dopravy do linkové," shrnul důsledky loňské změny Dušek.

V minulých dnech se setkal se svým protějškem z Olomouckého kraje Aloisem Mačákem. Oba se shodli, že chtějí osobní vlaky na opuštěné úseky tratí vrátit.

„Optimalizace, která v Pardubickém kraji proběhla, byla nejen necitlivá, ale i velmi nevydařená a nakonec skončila obrovských fiaskem. Bohužel zasáhla i část Olomouckého kraje. Máme maximální snahu, abychom v co nejkratší době zrušené vlakové spoje vrátili zpět," sdělil náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák.

Železniční spoje se na koleje budou vracet postupně. Jejich zavádění totiž bude nutné sladit se změnami v linkách autobusů, které vlaky nahradily.

Koordinátoři dopravy v obou krajích také musí zajistit návaznost na další spoje veřejné dopravy. Například v Hanušovicích musí vlaky od Dolní Lipky navazovat na ty, které jedou z Jeseníku. V neposlední řadě je také nutné, aby se obě hejtmanství dohodla na rozdělení nákladů.

„V případě, že dojde ke shodě i v podílu na nákladech, doufám, že bychom s nejbližší změnou jízdního řádu dokázali tyto tratě zprovoznit," řekl Dušek.

Na okrajové tratě chce Pardubický kraj přesunou část objednávky vlaků z vytíženějších úseků. Nejprve by se podle Duška na úseky bez osobní dopravy měly motoráky vrátit o víkendech. Například na trať Hanušovice – Dolní Lipka Pardubičtí navrhují v sobotu a v neděli zavést pět párů osobních vlaků.

Náměstek Mačák nicméně nechce vzbuzovat naděje, že se okamžitě vrátí všechny vlaky tak, jak jezdily dříve. V druhé polovině ledna uspořádají zástupci obou krajů tiskovou konferenci, kde představí podrobnosti.