Na problém upozornil zástupce Moravské pohřební služby, která na Jesenicku rovněž působí a do jejíhož krematoria v Šumperku pohřební služba Technických služeb vozila zesnulé ke zpopelnění.

V nemraženém stavu?

„Těla zemřelých z Technických služeb byla převážena zcela bezdůvodně hromadně i několik týdnů po úmrtí v nezmraženém stavu," sdělil majitel Moravské pohřební služby Pavel Bedáň.

„Více než padesát pět procent zemřelých z celkového počtu 1804 osob, dopravených v období 2007 až 2013 do našeho krematoria, mělo být zamraženo. To je v porovnání s jinými pohřebními službami naprosto nevídané," upozornil.

Seznam zemřelých spolu se záznamy kamerového systému krematoria představitelé Moravské pohřební služby podle svých slov již v roce 2013 předložili představitelům městského úřadu v Jeseníku.

„Na žádost současného vedení města jsme letos učinili opakované podání. Je pochopitelné, že tak citlivé materiály nemůžeme jednoduše zveřejnit na internetu," uvedl Pavel Bedáň.

V roce 2013 byl místostarostou Jeseníku a místopředsedou představenstva Technických služeb Libor Halas.

„Na představenstvu jsme tehdy dostali protokoly z kontrol uskutečněných v předchozích letech (na úseku pohřebnictví, pozn. red.). Podle nich bylo všechno v pořádku," řekl Libor Halas.

Nyní se měl možnost seznámit se s materiály, které mají problém dokumentovat. Podle jeho slov pro něj byly nové.

„Než bych dal nějaké konečné stanovisko, počkal bych na výsledek probíhající kontroly živnostenského úřadu. Ta by měla věci plně objasnit," sdělil Libor Halas.

Ani inspekce nic nenašla, konstatoval Prejda

Nedávno odvolaný ředitel Technických služeb Jeseník Jan Prejda sdělil, že závažné problémy na úseku pohřebnictví nebylo nikdy třeba řešit. Významné prohřešky za jeho působení nenašly ani úřady, které činnost pohřebních služeb kontrolují.

„Naposledy zde byla v roce 2015 Česká obchodní inspekce. Kontrolovala vše a žádné nedostatky neshledala," konstatoval Jan Prejda.

„Při namátkových kontrolách, které jsem dělal já, byla naopak v pohřební službě čistota a pořádek ve všech prostorech, všechno mělo svůj řád," dodal Jan Prejda.

Pod drobnohledem

Fungování jesenické pohřební služby v současnosti prověřuje živnostenský úřad a hygiena.

„Vyžádali si všechna data od roku 2007 a vše důkladně studují. Za měsíc, maximálně dva, by měly být známy výsledky," řekla místostarostka Jeseníku a zároveň členka představenstva Technických služeb Zdeňka Blišťanová.

Vedoucí provozu pohřebnictví Technických služeb dostal v souvislosti s kauzou výpověď. Policie záležitosti okolo pohřební služby prozatím nešetří. „Žádný podnět v této věci jsme neobdrželi," sdělila její mluvčí Tereza Neubauerová.