VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejstarší motorák v republice slaví výročí. Pojede ze Šumperku do Libiny

Šumperk, Libina – Nejstarší provozuschopný motorový vůz v České republice přezdívaný Věžák slaví pětaosmdesát let. České dráhy proto ve spolupráci s Klubem přátel kolejového autobusu vypraví v sobotu 3. září dva páry historických vlaků ze Šumperku do Libiny a zpět.

2.9.2016
SDÍLEJ:

Motorový vůz M 120.417 přezdívaný Věžák je nejstarším provozuschopným motorákem v České republice.Foto: Klub přátel kolejového autobusu

„Tento motorový vůz, v dobové terminologii nazývaný kolejový autobus, vyrobila kopřivnická Tatra v druhé polovině roku 1931. U Českos­lovenských státních drah nesl označení M 120.417. Po ukončení pravidelného provozu v padesátých letech pak ještě sloužil jako sklad na vlečce v cukrovaru v Českém Brodě," představil historický unikát Martin Šůstal z Českých drah, který má oslavy na starosti.

Unikátní motoráček s typickou věží pro strojvedoucího umístěnou na střeše se nakonec stal součástí sbírky Národního technického muzea v Praze.

Náročnou rekonstrukci započal v osmdesátých letech tým fandů v šumperském depu. Opravu zdárně dokončili v roce 1991. „Slavíme tak i pětadvacet let muzejního provozu tohoto motoráčku, které prožil v péči nadšenců ze šumperského depa," vyzdvihl další kulaté jubileum Martin Šibal z Klubu přátel kolejového autobusu.

Jízdy zvláštních vlaků mezi Šumperkem a Libinou budou připomenutím obou těchto výročí. Zvláštní vlaky odjíždějí ze Šumperku v 9.50 a 13.50 hodin, z Libiny pak v 11.50 a 15.50 hodin. Čekání na zvláštní vlak si mohou cestující v Šumperku zkrátit prohlídkou dalšího motorového vozu ze sbírek Národního technického muzea – legendárního Hurvínka M 131.101 z roku 1948.

Vzhledem k omezené kapacitě Věžáku jsou vlaky povinně místenkové. Jízdenky, které jsou současně i místenkami, si mohou fandové železniční historie koupit v pokladnách na nádražích v Šumperku a na hlavním nádraží v Olomouci.

Kolejový autobus je dobové označení pro nejmenší motorové vozy vyráběné v letech 1927 až 1946 pro státní i soukromé dráhy. Nejznámějšími se staly vozy označené řadami M 120.4 a M 130.2, kterých mezi roky 1930 a 1936 vyrobila kopřivnická Tatra celkem 154 kusy.

Do dnešních dnů se zachovaly pouze dva. Přezdívku Věžák si vysloužily pro umístění stanoviště strojvedoucího ve věži na střeše vozu. Jediným dodnes provozním strojem je M 120.417 ze sbírek Národního technického muzea v Praze, který je i nejstarším provozuschopným motorákem v České republice. 

Autor: Michal Krestýn

2.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kdo bude zastupovat Olomoucký kraj ve Sněmovně
12

Toto jsou vaši noví poslanci z Olomouckého kraje

Sofie Drinková, 12. 10. 2017, Bruntál 
20

Nově narozená miminka na Šumpersku a Jesenicku, 42. týden 2017

AKTUALIZOVÁNO

Sever kraje ovládl Babiš a Okamura, třetí jsou komunisté

Drtivé vítězství hnutí ANO, výrazný úspěch SPD Tomia Okamury. Tak vypadají výsledky voleb do Poslanecké sněmovny na Šumpersku a Jesenicku. Po čtyřech letech bude mít region svého poslance.

Jak volila velká města v Olomouckém kraji? Na bedně se liší

Zatímco hnutí ANO jednoznačně triumfovalo i ve všech velkých městech Olomouckého kraje, na dalších příčkách už jsou mezi hlavními centry regionu rozdíly.

Co říkáte na výsledky voleb? Hlasujte

ANKETA / Slavíte, nebo zapíjíte děsivou realitu? Jak vás potěšily, či zklamaly výsledky voleb do Poslanecké sněmovny? Hlasujte v naší anketě.

Zase o gól, Draci těsně prohráli i ve Valašském Meziříčí

Také druhé utkání předposledního říjnového týdne skončilo pro šumperské hokejisty neúspěchem. A stejně jako ve středu na opavském ledě i v sobotu ve Valašském Meziříčí z toho byla těsná prohra 3:2.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení