Každý dnes má mobilní telefon, takže automat potřebuje jen výjimečně.
„Z budky jsem telefonovala naposledy snad před třinácti lety, to jsem ještě neměla mobil. Doma jsme sice měli pevnou linku, ale občas jsem automat využila cestou přes město. V peněžence jsem nosila kreditní telefonní kartu. Ale vzpomínám, že ještě v polovině 80. letech, než jsme získali pevnou linku, jsem do automatu v naší ulici chodila velmi často. Telefon tehdy neměl každý, byl docela problém získat číslo, nechápu vlastně proč,“ řekla Jarmila Marešová ze Šumperka.
V současné době je v České republice přes dvacet tisíc veřejných telefonních automatů (VTA) a jejich počet na sto obyvatel výrazně převyšuje obvyklou hustotu v evropských zemích. V okrese Jeseník nyní Telefónica O2 provozuje přibližně 80 a v okrese Šumperk asi 220 automatů.
Největší zájem o jejich služby byl v letech 1993 až 2002. Poslední roky provoz neustále klesá. Telefónica O2 sleduje provoz v jednotlivých lokalitách a síť pak případně optimalizuje.
„Například vyměníme dva sousední automaty, kdy jeden je na mince a druhý na karty, za jeden kombinovaný, umožňující obě varianty plateb,“ uvedl mluvčí společnosti Telefónica O2 Martin Žabka. „Před tím, než nějaký automat zrušíme, analyzujeme situaci v okolí, výnosy i náklady na provozování. Dále také jednáme s obcemi. Ty mohou na provoz automatu přispět, a tím zabránit jeho zrušení. Tuto možnost již využilo asi deset obcí.“
Obecně jsou nejméně využívané telefonní automaty v malých nebo okrajových obcích. Naopak nejrušnější provoz bývá v turisticky exponovaných oblastech či v centrech velkých měst. Právě tam se ale bohužel stávají cílem vandalů. Ti se zpravidla snaží získat z automatu peníze a přístroj poškodí. Náklady na jejich opravu dosahují několika milionů ročně.
„Je nepochybné, že VTA kromě určitého objemu komerčních volání budou mít pořád své nezastupitelné místo při voláních na tísňové linky a v obdobích krizových situací. Takových hovorů zaznamenáváme až 300 000 ročně. Automaty mají důležitou úlohu také jako náhradní řešení v případě rozbitého, zapomenutého, ztraceného nebo vybitého mobilu,“ doplnil Martin Žabka.
V místech zvýšené koncentrace tělesně postižených občanů, jako jsou nemocnice nebo pečovatelské domy, má Telefónica O2 speciálně upravené telefonní budky. Například je v nich níže umístěný přístroje pro vozíčkáře nebo sedátko pro osoby s omezenou pohyblivostí. Všechny telefonní budky podporují použití naslouchátek s indukční smyčkou pro osoby s poruchou sluchu.