„Ačkoli máme vyřízena všechna potřebná povolení pro větroně, které přistanou na polské straně, plachtařům působí velké problémy překročení hranice zpět do Čech,“ popsal ředitel závodů Josef Bárta. Celníci většinou znají jen polsky, takže dokumenty psané dle mezinárodních zvyklostí v angličtině na ně neplatí. Piloti jsou kontrolováni „do poslední nitě“.

Náhlá změna meteorologických podmínek při úterní disciplíně přinutila u severního souseda přistát pětatřiceti plachtařům, ve středu stejně dopadla pětice pilotů. „Pokaždé musíme jména hříšníků faxovat na hraniční přechod,“ líčí problémy při návratu „polňáků“ hlavní rozhodčí Jiří Cihlář.
Neuspělo ani snažení zajistit návrat větroňů vzdušnou cestou.

„Snaha o možnost proniknout do vzdušného prostoru Polska vlečnými letadly se ukázala jako neschůdná. V tomto směru máme do sjednocené Evropy ještě daleko,“ uzavírá Cihlář. Se stejnými problémy se plachtaři potýkali i při 14. plachtařském mistrovství republiky, které bylo ve druhé polovině května v Šumperku. I tehdy si stěžovali na zdlouhavé procedury a zevrubné kontroly pilotů, kluzáků i transportních přívěsů.
Plachtařské mistrovství regionů ČR je spolu s Plachtařským mistrovstvím republiky největší soutěží českých bezmotorových pilotů. Účastníci se nominují podle celoročních výkonů v aeroklubech. Šumperákům se celkem daří. Jan Podhrázský vyhrál středeční disciplínu a v celkovém pořadí je druhý. V první desítce je Martin Ficnar (9. místo), Marek Blaťák na 22. místě patří také do první poloviny závodního pole klubové třídy, v níž soutěží 51 plachtařů. Čtvrtý Šumperák Petr Havrlant je na 39. místě.