Region díky tomu bude mít po většinu dne každou hodinu komfortní spojení s Prahou i slovenskou Žilinou. Každé dvě hodiny se pak cestující dostane přímým vlakem na Ostravsko a Valašsko. Přímé spojení bude i do Košic, Zvolena, Zlína nebo Veselí nad Moravou.

„Zastavování expresů v Zábřehu je zásadní pro celou oblast Šumperska a Jesenicka. Jízdní doba z Jeseníku a Hanušovic do Prahy se tím zkrátí až o třicet minut. Na této trati se zvyšuje počet cestujících, což svědčí o tom, že o takové spojení je zájem," řekl ředitel KIDSOK Jaroslav Tomík.

Tak časté, rychlé a pohodlné spojení může Zábřehu závidět i leckteré krajské město, například Jihlava, Liberec nebo Karlovy Vary. „Věříme, že to pomůže rozvoji cestovního ruchu na Šumpersku a Jesenicku," dodala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Nabídku spojení doplní každé dvě hodiny rychlíky a také spoje soukromého dopravce RegioJet.

Nový jízdní řád ale ještě ani nezačal platit, a už se setkává s kritikou. Důvodem je, že cestující ze Šumperka a od Jeseníku budou muset v Zábřehu na expres do Prahy dlouho čekat.

Osobní vlaky od Šumperka totiž budou přijíždět do Zábřeha pět minut poté, co odjede EuroCity do Prahy. Cestující tak budou muset vyjíždět dřív a v Zábřehu čekat více než půl hodiny. V sudé hodiny bude možné použít alespoň rychlík do Brna, čímž se čekání v Zábřehu zkrátí na dvacet minut.

Stejné je to i v opačném směru. Expres z Prahy přijede pět minut po odjezdu osobního vlaku do Šumperka a cestující budou opět čekat přes půl hodiny. V liché hodiny mohou použít rychlík, ale ten nezastavuje v Zábřehu na Moravě zastávce a v Bludově.

„Je opravdu takový problém odjet z Olomouce o pět minut později, respektive ze Šumperka o pět minut dřív? Krajský takt je sice hezká věc, ale to by vlaky musely jezdit po půlhodině. Většinu cestujících do Prahy to odradí od cestování vlakem už ze Šumperka a přinutí je to jet do Zábřeha autem," zkritizoval špatné přípoje David Mičunek.

Podle Jaroslava Tomíka je problém v tom, že regionální doprava se objednává v jiném režimu než ta dálková. Rychlíky a expresy objednává ministerstvo dopravy, spěšné a osobní vlaky kraje.

„Jízdní řády dálkové dopravy se chystaly už v březnu. Na ně potom navazuje regionální doprava. Pak ale došlo k nečekané a zásadní úpravě jízdních dob a posunu odjezdů u dálkových vlaků, takže návaznost nevyšla tak, jak jsme si představovali. Pokusíme se upravit jízdní řády regionálních vlaků tak, aby byly zajištěné přípoje. Jde nám o co největší návaznost spojů," řekl Jaroslav Tomík.

Oficiální změna jízdního řádu je naplánovaná na polovinu června, k drobným úpravám ale většinou dochází už na jaře.

Cestující se mohou těšit i na větší komfort. Umožní to jednak protažení některých dosavadních rychlíků z Valašska až do Žiliny, čímž přejdou do vyšší kategorie EuroCity, na níž jezdí komfortnější vozy.

Na spojích mezi Ostravou a Prahou České dráhy začnou nasazovat také rekonstruované velkoprostorové vozy, v nichž je možná i přeprava kol. Ty nyní postupně procházejí modernizací v šumperském Parsu.

Novinky v jízdním řáduTrať Hanušovice – Dolní LipkaOsobní vlaky v 17.31 hod. z Dolní Lipky do Hanušovic a zpět v 18.02 hod. z Hanušovic pojedou nově i v pátek

Trať Přerov – Olomouc – Zábřeh na Moravě
Osobní vlaky ze Šumperka přes Zábřeh a Olomouc do Nezamyslic pojedou nově přes Prostějov

Trať Šumperk – Olomouc
Spěšný vlak z Jeseníku do Zlína pojede jen do Olomouce

Trať Zábřeh na Moravě – Šumperk
Na některých spojích budou jezdit nové elektrické jednotky, z Bludova budou vlaky směr Šumperk odjíždět ihned po ukončení výstupu cestujících, aby se eliminovalo případné zpoždění v tomto frekventovaném úseku

Trať Šumperk – Jeseník – Krnov
Večerní spěšný vlak z Jeseníku do Krnova pojede do Mikulovic ve dvou variantách. O víkendu je uspíšený odjezd o deset minut, čímž se zajistí spojení do Zlatých Hor a zároveň návrat motorového vozu ze Zlatých Hor do Jeseníku, kterým bude přípoj ke spěšnému vlaku do Šumperka
Ruší se osobní vlak ve 4.12 hod. z Hanušovic do Šumperka, nově pojede v 5.03 hod
Kvůli minimálnímu využití je zrušený první ranní vlak ve 4.06 hod. ze Šumperka do Hanušovic

Trať Mikulovice – Zlaté Hory
Odjezd posledního osobního vlaku z Mikulovic do Zlatých Hor a opačně je uspíšen asi o deset minut. Díky tomu je nově zajištěn přípoj v Jeseníku od vlaku ze Zlatých Hor směrem na Šumperk