VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový šéf olomouckého ŘSD: Východní tangenta? Ideálně 2017

Olomouc - Martin Smolka je od poloviny března novým šéfem Ředitelství silnic a dálnic Správy Olomouc. Je jedním ze šestice nových ředitelů, které vyměnil ministr dopravy Vít Bárta v rámci šesti krajských vedení.

5.4.2011
SDÍLEJ:

Martin Smolka, šéf olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Foto: DENÍK/Veronika Kolesárová

Podle vlastních slov není Smolka ani úředníkem ani politikem, ale manažerem s patnáctiletou praxí.

Specializuje se na finance a kontrolní činnost ale také na zákon o veřejných zakázkách.

Ředitelství silnic a dálnic je státní příspěvková organizace zřízená Ministerstvem dopravy ČR. Základním předmětem činnosti organizace ŘSD je hospodaření s dálnicemi a silnicemi I. třídy, zabezpečení jejich výstavby, modernizace, oprav a údržby.

Proč vybral ministr dopravy Vít Bárta do funkce zrovna vás a proč vůbec došlo na Správě Olomouc k výměně ředitele?
Do pozice ředitele Správy Olomouc jsem byl vybrán v rámci výběrového řízení a doporučila mne výběrová komise složená ze zástupců ŘSD a Ministerstva dopravy. Výběrového řízení se účastnil i můj předchůdce, ten však svou pozici neobhájil. Při jmenovaní nových krajských ředitelů pan ministr Bárta zdůraznil, že nehledá specialisty na liniové stavby, ale hledá důvěryhodné lidi, kteří nemají vazby na stavební firmy v kraji.

Jaké jsou Vaše nejbližší cíle?
Z krátkodobých úkolů to je součinnost na hloubkovém auditu, který proběhne na všech krajských správách a závodech. Dále chci prověřit všechny platné smlouvy a provést personální audit. Zaměřím se také na to, jak jsou administrovány a zadávány veřejné zakázky. Mým velmi důležitým cílem je zlepšení komunikace s místními samosprávami. A zcela konkrétní cíl, odstranit škody po zimě na silnicích I. třídy.

Veřejnost nerozlišuje, komu která silnice patří a kdo by ji měl spravovat. Dálnice a silnice 1. třídy má však na starosti ŘSD…
Ano to máte pravdu, veřejnost to nerozlišuje. Lidé cestují a je jim jedno, jestli je to po silnici první, druhé nebo třetí třídy či dálnici. Veřejnost oprávněně požaduje kvalitní silnice. V mé kompetenci nejsou opravy a výstavba silnic 2. a 3. tříd. Ty jsou v majetku kraje. Pod naši správu patří 590 kilometrů silnic první třídy a 350 mostů.

Jakým způsobem tedy bude vypadat vaše práce v úřadu?
Mojí základní úlohou je zvýšení efektivity oprav a výstavby silnic 1. tříd. Cestu k tomu vidím v úsporách nákladů a ve spolupráci s kvalitními dodavateli, kteří nemuseli dřív dostat šanci. A to zejména u zakázek malého rozsahu. V rámci výběrových řízení chci oslovovat více dodavatelů. Mojí základní podmínkou je, že chci spolupracovat pouze s kvalitními firmami.

Jak to vypadá s kvalitou práce odvedenou v posledních letech při výstavbě nových silnic v rámci kraje? Zaznamenali jste nějaké reklamace?
U staveb, které realizuje Správa Olomouc, upřednostňujeme vlastní technický dozor. Pokud se bavíme o reklamacích, tak se nám tento přístup osvědčuje, protože jsme žádné významné reklamace nemuseli řešit. Máme zkušené zaměstnance s dlouholetou praxí. Již při prvním setkání jsem jim slíbil podporu, ale také jsem zdůraznil, že při kontrolách musí být důslední a nesmlouvaví. Nemohou přebírat nekvalitní práci a to nejen u staveb nových silnic, ale i u oprav.

V kraji u větších staveb nejsou tedy žádné reklamace?
V uplynulých letech se v kraji dokončily dvě významné stavby v hodnotě dvou miliard korun. Obchvat R48 obce Bělotín a rekonstrukce silnice I/44 od Červenohorského sedla na severní stranu směrem k Jeseníku. Technicky se jedná o zdařilá díla. Rekonstrukce silnice Červenohorské sedlo sever byla dokonce oceněna Ministerstvem životního prostředí a Svazem podnikatelů ve stavebnictví jako stavba s významným ekologickým přínosem. U těchto staveb nebyla uplatněna žádná reklamace a myslím, že to souvisí právě kvalitním stavebním dozorem.

Které stavby se podařilo v minulosti vybudovat a pokládáte je za přínosné?
Určitě ony dvě již zmíněné. Dále bych zmínil obchvaty obcí Rájec a Horní Moštěnice. Stavby vedly ke zlepšení dopravní situace a životního prostředí místních obyvatel. Ihned po svém jmenování jsem také začal s návštěvami měst a obcí, které jsou na tazích, které patří pod správu Olomouc. Záměrně jsem byl například v Bělotíně, kde jsme dokončili moderní obchvat. Ukazuje se, že ani obchvat obce nemusí stačit…

Jak to myslíte?
Obchvat odklonil jen část nákladní dopravy. Část nákladních automobilů dál projíždí obcí a znepříjemňuje život místním obyvatelům. Z Bělotína si navíc řidiči nákladních vozidel zkracují trasu přes obce Kunčice a Špičky směrem na Valašské Meziříčí. Nedávno opravená komunikace za 50 milionů je zcela zničená.

Superstrategie je materiál k diskusi

Kamionová doprava ovšem trápí řadu dalších obcí. Co se s tím dá dělat?
Vítám záměr ministerstva dopravy, který mluví o zpoplatnění silnic 1. tříd. Zejména pro jeho regulační funkci. Pozorujeme, že u rychlostních komunikací v kraji řidiči nákladních automobilů hledají, jak se vyhnout placení mýta a přesouvají se na silnice nižších tříd.

Vraťme se zpět k výstavbě nových silnic. Které v kraji chybí?
Ředitelství silnic a dálnic nerozhoduje, které stavby se mají nebo nemají stavět. O tom rozhoduje Ministerstvo dopravy. Mohu Vás odkázat na takzvanou superstrategii, kde jsou uvedeny všechny stavby, které v kraji chybí snad až na spojení Olomouc Šternberk. Nicméně aktuální podoba superstrategie je materiál otevřený, určený k odborné diskuzi a dopracování.

Pokud schválí tangentu, začnou 2015

Řadu Olomoučanů zajímá, jak to vypadá s východní tangentou, která je také součástí superstrategie?
Tangenta je v superstrategii uvedená jako stavba potřebná, ale prozatím u ní není vyřešený způsob financování.
Superstrategie je postavena na finančním modelu, s nímž jsem měl možnost se podrobně seznámit. Model zahrnuje výdaje na výstavu silnic a dálnic a na druhé straně veškeré příjmy ze všech dostupných zdrojů. Superstrategie odhaluje holou pravdu, bez dalšího zadlužování státu není výstavba některých silnic a dálnic, i když potřebných, do roku 2025 možná. Z manažerské praxe vím, že firma, která nemá strategii, nemá budoucnost. Tam kde chybí strategie, nastupuje improvizace, neefektivita a plýtvání. Superstrategie je kritizována zástupci kraje, ale i kraj může více investovat do dopravy prostřednictvím evropských regionálních programů a méně přispívat například na modernizace hotelů.

Naznačte alespoň v jaké fázi je příprava stavby východní tangenty?
Celkové náklady na stavbu východní tangenty jsou 4,4 miliardy korun, trasa je připravená v souladu s územním plánem a je zpracovaný investiční záměr. Pokud bude stavba schválená v letošním roce, tak ji při dodržení všech zákonných lhůt zahájíme nejdříve v roce 2015 a hotová bude v roce 2017. To by bylo pouze v ideálním případě, kdyby výkup pozemků proběhl bez problémů.

Autor: Veronika Kolesárová

5.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Geodeti a ostatní 14 000 Kč Technici kartografové, zeměměřiči a pracovníci v příbuzných oborech Pomocný technik/čka. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pomocný technik/čka pro geodézii. Požadujeme zeměměřické vzdělání. Možnost zaučení na pracovišti. Práce spíše v terénu. Pracovní doba dle domluvy většinou od 7:30 do 16:00. Kontakt: telefonicky.. Pracoviště: Ing. pavel potyš, Jesenická, č.p. 589, 787 01 Šumperk 1. Informace: Pavel Potyš, +420 608 877 833. Řemeslné práce - Řemeslné práce Truhlář 16 400 Kč Truhláři (kromě stavebních) a pracovníci v příbuzných oborech Truhlář. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16400 kč, mzda max. 17260 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: Náplň práce: zaměření na kompletaci nábytku - práce na ruční dílně - skládání korpusů, montáž kování, ochota pracovat v dvousměnném provozu. Požadovaná praxe, doložena písemně. Pracovní doba: ranní 5:45-14:00 hod., odpolední 13:45-22:00 hod. Výhody: prémiová složka mzdy závislá na výkonu, dobré platové podmínky. Kontakt: e-mailem - dusan.mikulec@navatronic.cz.. Pracoviště: Novatronic, s.r.o., U potoka, č.p. 1307, 787 01 Šumperk 1. Informace: Dušan Mikulec, +420 777 553 409. Informační technologie - Informační technologie Technici uživatelské 18 100 Kč Technici uživatelské podpory informačních a komunikačních technologií IT specialista/specialistka SW GINIS. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 18100 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hledáte zajímavou práci? Hodláte získat zkušenosti a stát se specialistou v oblasti informačních technologií organizací veřejné správy, samosprávy? Motivuje Vás odměna vázaná na výkon, znalosti a schopnosti? Popis Vaší činnosti:, . Technická podpora provozu HW, SW LAN a IS z řad zákazníků veřejné správy, samosprávy, . Školení a podpora provozu uživatelů v LAN, . Analýza a návrhy řešení požadavků uživatelů, . Zavádění nových IS či digitalizovaných procesů s vazbou na centrální registry státu, . Řešení nestandardních stavů LAN a informačního systému, . Testování nových funkčností, . Obchodní komunikace se zákazníky, . Tvorba individuální dokumentace, . Individuální konzultace u zákazníků, . Instalace softwaru aktualizace nových verzí a funkcionalit, Požadujeme:, . SŠ/VŠ se zaměřením informační technologie, . Odpovědnost, zaměření na cíl, kvalitu a plnění termínů, . Orientace na zákazníka, aktivní přístup, Asertivní chování, . Komunikativnost, práce v týmu, slušnost, budování dlouhodobých vztahů, . Ochota učit se a zavádět do praxe nové technologie, . Pokročilou znalost práce na PC, Windows, MSOFFICE na úrovni ECDL, . Znalosti správce LAN (IP, WINDOWS server, DNS, IIS, el. Certifikáty atd.), . Znalost administrace v MS SQL, MySQL PHP výhodou, . Orientaci v procesech veřejné správy, samosprávy výhodou, . Řidičské oprávnění sk. B, aktivní řidič, Nabízíme:, . Pracovní poměr na plný úvazek, . Příjemné pracovní prostředí, . Zázemí stabilní firmy, . Práci v oboru IT v regionu Olomouckého kraje, . Pravidelná školení a specializace v oboru, . Odpovídající mzdové ohodnocení vázané na výkon, . 16 400 Kč (garantovaná mzda) - 35 000 Kč hrubá mzda, . 25 dnů dovolené + firemní benefity, Místo výkonu práce: Mohelnice. Pracovní doba dle domluvy. Zájemce žádáme o zaslání motivačního dopisu se strukturovaným životopisem elektronicky na adresu: asi@asi.cz / 583 430 311. Nebudeme-li Vás kontaktovat do tří týdnů od přijetí Vašeho životopisu, byla v prvním kole výběrového řízení dána přednost jinému kandidátovi. Odpovědí na tento inzerát či zasláním Vašeho životopisu a případných dalších osobních materiálů dáváte souhlas ke shromažďování, zpracování a uchování Vašich osobních údajů dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Tento souhlas platí až do jeho odvolání písemnou formou.. Pracoviště: Asi informační technologie s.r.o., 1. máje, č.p. 747, 789 85 Mohelnice. Informace: Lenka Kindlová, +420 602 564 365. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 23 000 Kč Technici přístrojů, strojů a zařízení v ostatních průmyslových oborech Servisní technici. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Praxe vítána, ale není nutná. Obor vyučení -automechanik, nebo autoelektrikář. Vítány dovednosti v oblasti oprav zemědělské a jiné těžké techniky. Pracovní doba od 6-14.30 hodin s možností osobní úpravy pracovní doby., Příspěvek na stravu., Kontakt: telefonicky, e-mailem.. Pracoviště: Strojírna novotný s.r.o., 789 01 Zábřeh. Informace: Miroslav Hampl, +420 739 319 059.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 7.–9. prosince 2018

Exploze jako záměr, čerti pod parou a Strach mezi anděly: videa víkendu

Ondřej Haloda

Ondřej Haloda: Týmy nás s bráchou při přestupu berou jako balíček

Jízda Draků pokračuje, skolili také David Servis

Čtvrtá výhra za sebou a jedenácté utkání v řadě aspoň s částečným bodovým ziskem. Tak nyní vypadá bilance šumperských hokejistů. V sobotu doma zametli také s českobudějovickým David Servisem, který vyprovodili zpátky na jih Čech výpraskem 6:1. Draci si ale mohli oddechnout až ve druhé půli třetí třetiny.

Trestní oznámení Vondráčkové smetli ze stolu. Skončí tím kauza?

Kauza trestního oznámení managementu zpěvačky Heleny Vondráčkové na starostu Dolních Studének Radima Sršně se zřejmě chýlí ke konci.

Color Cup v Šumperku se změnil v prorepublikový šantán

FOTOGALERIE / Móda ve stylu prvorepublikového šantánu dominovala ve čtvrtek 6. prosince Střední škole železniční, technické a služeb v Šumperku. Konala se zde soutěž kadeřnických učňů Color Cup.

Přístřešky pro lidi na ulici? Zatím jen nápad, zní z Jeseníku

Většinu dne tráví ve skupinkách po lavičkách s lahví levného alkoholu. A ostatní se jim zpravidla vyhýbají. Řeč je o lidech žijících na ulici, kterým právě začíná nejobtížnější období roku. V Jeseníku přemýšlí, jak jim pomoci. Mezi návrhy je i zbudování volně přístupného krytého přístřešku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT