Místní radnice už má připraveny letáčky, které by organizátoři rozdávali řidičům. Protest ale po poradě s okolními obcemi i na žádost ministerstva dopravy nakonec odložila.

„Do čtrnácti dnů máme mít další jednání s ministerstvem. V té době už by mělo být jasné, jestli obchvat zařadí do rozpočtového výhledu na příští dva roky. Pokud ne a obchvat zůstane pod čarou, protest ještě v srpnu uskutečníme,“ řekl starosta Zvole Josef Najman (nez.).

Obec má podporu všech měst a obcí na trase silnice I/44 od Jeseníku přes Šumperk a Zábřeh až po Mohelnici. Na zlepšení dopravního spojení je závislý rozvoj celého regionu. Z plánované nové trasy rychlostní silnice je postaven jen obchvat Postřelmova. Velmi pomohl obchvat Rájce, i když nemá podobu rychlostní komunikace. Hlemýždím tempem se ale řidiči dál plouží přes Vlachov, Zvoli a Libivou.

První dvě by obchvat Zvole vysvobodil. Nebýt nesouhlasu dvou vlastníků pozemků, po nové silnici by se jezdilo už loni na podzim. Než soud spor vyřešil, udeřila krize a ve Státním fondu dopravní infrastruktury došly peníze. Stavba sice na jaře začala přípravnými pracemi, už v červu ale dostalo Ředitelství silnic a dálnic pokyn, aby stavební práce nezahajovalo, protože není jisté, zda by v dalších dvou letech byly peníze na dokončení.

Každý rok by stavba spolkla asi půl miliardy korun. Zatím se tedy dělá jen archeologický průzkum a do konce roku jsou v plánu přeložky plynu. To jsou práce, které by nepřišly vniveč, i kdyby se stavba o pár let odložila.

Prosadit stavbu se snaží obce v regionu i kraj, pro který je obchvat Rájce prioritou v dopravě. Na zábřežské radnici se v pátek 22. července sešli starostové obcí na trase silnice I/44 se zástupci ministerstva, Státního fondu dopravní infrastruktury, kraje a Ředitelství silnic a dálnic.

„Nic nového jsme se sice nedozvěděli, ale schůzka byla součástí snahy protlačit stavbu do rozpočtového výhledu na roky 2012 a 2013. Každý na své úrovni musí za stavbu lobovat,“ řekl starosta Zábřeha František John (KDU-ČSL).

Obchvat Zábřeha má být jedním z posledních úseků na trase, na řadu přijde nejdřív v roce 2020. „I když Zábřeh tranzitní doprava nezatěžuje tak moc jako třeba Zvoli, každé urychlení dopravy na trase tady pociťujeme. To je důvod, proč jsme jednání iniciovali. Další uspořádá na začátku září Šumperk,“ pokračoval John.

Účastníci schůzky se shodli, že velkým problémem je nestabilita a neustálé změny ve vedení resortu dopravy.

Stavba obchvatu Zvole je pozastavena