Auta mířící od Olomouce na Polsko jezdí už dva měsíce po nové trase. Obchvat Chromče odvedl z centra vesnice tranzitní dopravu. Kamiony nyní jezdí po nové silnici za humny.

„Je to nebetyčný rozdíl. Doprava poklesla výrazně, podle mého odhadu tak o dvě třetiny,“ řekl starosta Chromče František Brdečka.

Moment, kdy se nákladní vůz téměř srazil s linkovým autobusem, jak ho zachytila palubní kamera.
Na obchvatu u Chromče vjel autobus pod náklaďák. Od srážky je dělily centimetry

Větší klid zažívají rovněž obyvatelé Bludova. Z něj část dopravy odvedla už v prosinci nová čtyřproudovka na Šumperk, další pak v únoru chromečský obchvat.

„Doprava nám poklesla rapidně, máme naprostý klid. I podle toho, co říkají lidé, bych pokles odhadoval na pětaosmdesát, devadesát procent. Ochvat Chromče odbaví i náklaďáky, které jezdí od Rudy a projížděly přes Bludov na Zábřeh,“ popsal starosta Bludova Roman Holinka.

Část osobních aut na trase Šumperk – Hradec Králové přes Bludov stále jezdí. Trasa přes obec je totiž kratší než přes dvojice obchvatů. „Celkově jsme ale naprosto spokojeni. Hlavně máme klid, lidé můžou přecházet přes cestu, i výjezdy z parkoviště u oranžerie jsou v klidu,“ dodal starosta Holinka.

V další části článku se také dozvíte:
- kolik aut jezdí centrem Bludova a po obchvatu
- kterým obcím nové obchvaty nepomohly

Jak se dopravní zátěž z Bludově změnila, nastiňují i výsledky drobného sčítání dopravy, které Deník provedl ve čtvrtek 4. dubna kolem půl osmé v Bludově u zámku. V pětiminutových intervalech zaznamenal průjezd aut ve všech čtyřech směrech.

Z pozorování vyplynulo, že doprava v Bludově je stále citelná. Na Šumperk během pěti minut projelo 57 aut, na Hradec i Zábřeh shodně třicítka vozidel. K dopravě v Bludově nicméně výrazně přispívá i ta místní, na silnici do centra obce během pěti minut projelo 18 vozidel.

Mezi auty se objevovali i lidé na jízdních kolech, naopak nákladních vozů projelo během dvacetiminutového pozorování křižovatky u zámku jen pár. To už vyjel větší počet traktorů a další techniky z areálu místního zemědělského podniku.

Silnici I/35 u Mohelnice nahradí dálnice.
Nové silniční tahy na Šumpersku? Za pár let má být hotovo

Pokles dopravy v Bludově se ukáže při srovnání s počtem aut, která za stejný interval projedou obchvatem Bludova.

V Šumperku u TDK na něj zamířilo nebo z něj sjelo během pěti minut před čtvrteční osmou hodinou 111 vozidel.

Obchvaty Bludova a Chromče mohly odvést dopravu i z dalších vesnic v jejich okolí. Pokles počtu aut ale místní nevnímají.

Nehoda u křižovatky na Květín v polovině prosince.
Z „Bluďáku“ se nehody stěhují k Libivé. Situaci opět vyřeší až obchvat

„Žádný velký úbytek aut jsme nezaznamenali. Přes nás jezdí do Šumperka lidé za prací z okolích vesnic, doprava od Brníčka zůstává. Tranzit z Olomoucka do Jeseníků se nás netýkal ani předtím, přes Studénky si spíš krátí cestu řidiči směrem Zábřeh – Uničov,“ popsal místostarosta Dolních Studének Michal Strnad.

Snížení intenzity dopravy nevnímají ani v Rovensku. „Čekáme, jestli se to projeví v květnu a červnu, kdy si přes nás zkracují cestu dovolenkáři, kteří míří z Polska k Jadranu,“ poznamenal starosta Josef Šincl.