Postavit se musí další úseky, které povedou kolem Bludova, Libivé i Zábřehu a napojí se tak na dokončené rychlostní silnice.

Mohelnice bude
mít dva sjezdy
Kromě bludovského obchvatu, který se týká silnice I/44, řeší Ředitelství silnic a dálnic další stavbu a to napojení této silnice v Mohelnici na komunikaci R 35 směrem na Olomouc. Vedení mohelnické radnice muselo tvrdě bojovat, aby do města z rychlostní komunikace vedly dva sjezdy. To se nakonec podařilo. „Nyní padlo průlomové rozhodnutí o vybudování sjezdu v jižním prostoru," uvedl šéf olomouckého Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.
Podle původních plánů měla Mohelnici napojit jen jedna velká mimoúrovňová křižovatka na severu. Stovky kamionů z průmyslové zóny na jihu by tak musely jezdit městem. Ředitelství silnic a dálnic nakonec ustoupilo a sjezd a nájezd u Horních Krčem směrem na Olomouc zůstane.

„Přípravu těchto projektů budeme financovat z našeho rozpočtu, prostředků v příštím roce by měl být dostatek," uvedl Ivo Vykydal ze Státního fondu dopravní infrastruktury. I když ze strany Ředitelství silnic a dálnic padl termín dokončení rychlostní spojnice mez Šumperkem a Mohelnicí v roce 2026, jedná se o nesmělou vizi. Záležet totiž bude na ministerstvu dopravy, kterým stavbám v republice dá v příštích letech prioritu.

Zelenou již dostal obchvat Bludova, vesnice v současné době trpí velkou dopravní zátěží. Stavba měla být zahájena v roce 2017 a dokončena o dva roky později. Jak ale nyní potvrdil šéf Ředitelství silnic a dálnic Olomouc (ŘSD) Martin Smolka, projekt nabral zpoždění. A to ještě ani nezačala jeho poměrně problematická fáze, což je výkup pozemků.

„Do konce roku chceme získat uzemní rozhodnutí, pak budeme pokračovat stavebním povolením a začneme vykupovat pozemky. Předpokládám, že nejpozději v roce 2018 zahájíme stavbu s dokončením v roce 2020," uvedl Martin Smolka.

Ředitelství silnic a dálnic zatím neví, s kolika vlastníky parcel bude jednat, zřejmé to bude až z připravovaných podkladů.

„Výkupy nikdy nejsou jednoduché. V současné době jednáme se starosty obcí, které jsou dotčené stavbou, snažíme se už získat informace o vlastnících. Nicméně pokud ještě nemáme stavební dokumentaci, která nám přesně vymezí stavbu, zatím nemůžeme samotné výkupy připravovat," vysvětlil Martin Smolka. Zároveň dodal, že každá stavba má své odpůrce a s těmi je nutné námitky probrat co nejdříve.

Vlastníkům pozemků, kteří nebudou reagovat na výzvy k prodeji od ŘSD, hrozí vyvlastnění. Neměly by se tak objevit dlouhé průtahy, které by stavbu opět zdržely.         Klikni na mapu, zvětší se

Dálnice Mohelnice – Šumperk, současný stav.Nový vyvlastňovací zákon, který platí od roku 2013, nejenže zjednodušil systém vyvlastnění, ale také zlevnil cenu pozemků pro stavbu nových silnic a dálnic. Dříve se za metr čtvereční pozemku pro dálnice a rychlostní komunikace vykupoval za 100 korun, nyní je výkupní cena zhruba čtvrtinová, zpravidla se pohybuje mezi 20 a 40 korunami.

Úsek mezi Šumperkem a Bludovem považuje za velmi důležitý i šumperský starosta Zdeněk Brož. „Doprava přes Bludovský kopec je ve špičce již neúnosná. Navíc bez kvalitního dopravního napojení není možný rozvoj regionu," konstatoval Zdeněk Brož.

Obchvat – Bludovdélka: 5635 m. Mostní objekty: 21. Mimoúrovňové křižovatky: 2. Okružní křižovatky: 2. Předpokládaná cena stavby: 3 367 123 333 Kč (bez DPH). Katastrální území: Postřelmov, Bludov, Sudkov, Dolní Studénky, Šumperk