Dopravní špunty se na vytížené silnici první třídy tvoří zejména na křižovatce u bludovského zámku, ale také před kruhovým objezdem na začátku Šumperku.

„Ještě před pár lety se u zámku čekalo hlavně v pátky a jenom chvilku, teď se objevují fronty častěji a sahají mnohem dál. Aut hodně přibývá a je to znát,“ poznamenal řidič Marek Daniš.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dlouhodobě připravuje dálniční obchvat Bludova. Po jeho dokončení se řidiči rychle dostanou ze Šumperku do Zábřehu a vesnici i nechvalně známému Bludovskému kopci se úplně vyhnou. První klíčové povolení, stanovisko EIA, záměr získal před deseti lety. Nyní čeká na výkup posledních pozemků a stavební povolení.

„K září 2019 mělo ŘSD v majetku 88 procent vypořádaných listů vlastnictví. V roce 2019 se počítá s dokončením majetkoprávní přípravy, během druhého pololetí tohoto roku budou rovněž podávány žádosti o vydání stavebních povolení,“ informovalo ŘSD v aktuálním letáku k záměru.

Udělali jsme maximum, říká starosta

Podle starosty Šumperka Tomáše Spurného zbývá na trase vykoupit několik málo vesměs drobných pozemků. V několika dalších případech běží procesy vyvlastnění. Město má emimentní zájem, aby obchvat včetně přivaděče stál co nejdříve.

„Udělali jsme pro to maximum. Kde bylo potřeba, udělali jsme směny či výkupy pozemků, abychom Ředitelství silnic a dálnic pomohli. Náš pan tajemník objel starosty dotčených obcí, aby začli velmi intenzivně s těmito lidmi (kterých se týká vyvlastnění či výkupy, pozn. red.) jednat, aby se tyto věci dotáhly a stavba obchvatu nebyla ohrožena,“ řekl.

Pětiapůlkilometrový čtyřproudý obchvat Bludova bude součástí budoucí dálnice ze Šumperku do Mohelnice. Naváže na již existující obchvat Postřelmova. Překoná železniční trať a poté povede v území mezi dráhou a Sudkovem, respektive Dolními Studénkami. Hlavní trasa obchvatu bude končit na úrovni šumperské čistírny, kde z ní odbočí více než kilometrový přivaděč. Ten bude vyústěn do kruhového objezdu u šumperského hřbitova.

Náročným terénem

Obchvat povede náročným terénem, jeho trasa kříží dvě řeky, železnici, několik menších toků a silnici třetí třídy. Na stavbě bude více než dvacítka mostů o celkové délce přesahující jeden kilometr. Předpokládaná cena díla činí 3,2 miliardy korun bez DPH. Podle aktuálních předpokladů Ředitelství silnic a dálnic by mělo hotovo v roce 2023.

Zároveň s obchvatem Bludova by se měla stavět přeložka silnice I/11 mezi křižovatkou zvanou Loučení a místem, kde se budou stýkat obchvaty Postřelmova a Bludova. Obě stavby spolu úzce souvisí. Přeložka má vydané územní rozhodnutí. V rámci výkupů se bude muset stát vypořádat s více než osmi desítkami vlastníků.