Ředitelství silnic a dálnic je sice zapsáno v katastru jako majitel sporných pozemků, práce ale zahájit nemůže. Stavební povolení, které krajský úřad vydal 22. prosince, totiž kvůli žalobám nemůže nabýt právní moci.

„Všechno je připraveno. Máme projekt, dodavatele i peníze v rozpočtu. Nezbývá nám ale než čekat na výrok soudu. Všechny možnosti k jednání s vlastníky jsme vyčerpali během vyvlastňovacího řízení, nic jiného jim nabídnout nemůžeme. Samozřejmě jsme ale kdykoliv ochotni s nimi znovu sednout k jednacímu stolu,“ řekla Hana Urbánková z Ředitelství silnic na dálnic Olomouc (ŘSD).

Každý z žalobců má pro svůj protest jiný důvod. Manželé Jiří a Hana Vaňourkovi z Mohelnice, kterým patří pozemek ve Vlachově, nesouhlasí s cenou šedesáti korun za metr, jakou ŘSD nabídlo všem 317 vlastníkům. Vaňourkovi by dostali sto tisíc korun.

Žaloba kvůli nízké výkupní ceně

„Taková cena naprosto neodráží znehodnocení jejich domu a dalších nemovitostí, které na pozemek navazují. Blízkost silnice kvůli hluku a prašnosti velmi sníží jejich tržní cenu, možná budou zcela neprodejné,“ řekl advokát Pavel Němec, který rodinu zastupuje.

Dodal, že cílem není blokovat stavbu obchvatu, který manželé Vaňourkovi považují za potřebný. Trvají však na tom, aby jejich práva byla respektována. Němec kritizuje také skutečnost, že krajský úřad stavební povolení vydal, přestože 12. prosince byla podána žaloba.

„Na veřejně přístupném listu vlastnictví na internetu ještě v pátek 19. prosince žádná informace o žalobě nebyla. Úřad o žalobě nevěděl, takže v pondělí 22. prosince povolení vydal,“ hájí postup Urbánková.

Jde o princip

Druhý žalobce, Karel Neubauer ze Zvole, tvrdí, že neprotestuje kvůli nízké výkupní ceně, ale z principu. Trasa obchvatu na západní straně obce je podle něj navržena špatně – měla by vést na straně východní.

„Obec se ocitne v kleštích mezi tratí a čtyřproudovou silnicí, která ji odřízne od lesa. Sedmdesát procent exhalací z dopravy půjde na Zvoli. Stejně tak soli z posypu a další nečistoty ze silnice zaříznuté ve svahu se budou splachovat na obec. A trasa znehodnotí pozemky nové rodinné výstavby, které leží v její bezprostřední blízkosti,“ vyjmenovává nevýhody vytyčené trasy Neubauer.

Podle jeho názoru by bylo všestranně výhodnější, aby obchvat odbočil ve směru od Mohelnice před Vlachovem k železnici a mezi Zvolí a Lukavicí by přes most překročil trať na druhou stranu. Neubauer tvrdí, že touto východní variantou se nikdo pořádně nezabýval.

Východní trasa je nevhodná

S tím nesouhlasí bývalý starosta Zvole František Penčák. „Východní trasa by procházela kvarterem řeky Moravy, kde jsou významné zdroje pitné vody, a vedla by také záplavovým územím,“ zdůvodňuje Penčák, proč zvítězila západní varianta.

Tři kilometry dlouhý obchvat Vlachova a Zvole je jednou z etap přeložky silnice I/44 mezi Mohelnicí, Šumperkem, Jeseníkem a Mikulovicemi. Podle propočtů z roku 2007 měl stát devět set milionů. Dnes už jsou náklady na jedné miliardě a dvou stech milionech korun. Část má financovat Evropská unie. Evropské peníze jsou k dispozici do roku 2013 a stavba má trvat asi dva roky, takže roční zdržení by ji ještě neohrozilo. Jen prodražilo.

Nebýt odporu dvou vlastníků, po obchvatu by se jezdilo už na podzim příštího roku. Dopravní zatížení Vlachova a Zvole je už dlouho neudržitelné. Denně tudy projede kolem patnácti tisíc aut.