Sporný je úsek kolem Dolních Studének, kde jsou ve hře tři varianty. S tou první, základní, Dolnostudénští nesouhlasí a prosazují variantu číslo tři, která je ale asi o tři čtvrtě miliardy dražší. Právě vysoká cena by mohla záměr zmařit. Při veřejném projednání studie vlivu stavby na životní prostředí to řekl Michal Příkazský z Ředitelství silnic a dálnic.

„Trasa by dvakrát překročila řeku, musela by se stavět drahá mostní estakáda. A máme zkušenost, že drahé stavby se odsouvají ve prospěch těch levnějších. Varianta číslo jedna je reálnější,“ řekl Příkazský

Studie vlivu stavby na životní prostředí k rozhodnutí nijak nepřispěla, podle ní jsou totiž všechny tři varianty rovnocenné a životnímu prostředí neuškodí.

Pro Dolnostudénské ale rovnocenné nejsou a proti trase číslo jedna jsou připraveni bojovat až do konce. Vedla by totiž jen asi 150 metrů od obytné zástavby a po levém břehu řeky Desné, takže by obec od řeky odřízla. Druhá varianta vede po stejném břehu, ale o něco blíž k řece.

„Uděláme vše pro to, abychom prosadili třetí trasu. Ta vede po pravém břehu Desné, blíž k Šumperku a podél jeho průmyslové zóny,“ řekl zastupitel Dolních Studének František Dolníček. Na silnici by navíc nebylo z obce vidět.

Třetí varianta je ovšem nejen nejdražší, ale zároveň je v rozporu s územním plánem kraje a změna takového plánu je běh na velmi dlouhou trať.

„My dáváme přednost každému řešení, které je reálné, a tudíž rychlé. A to je trasa číslo jedna,“ řekl místostarosta Šumperka Petr Suchomel. Dodal, že pro ekonomický rozvoj Šumperska je rychlostní silnice rozhodující.

Nová silnice z Postřelmova do Rapotína je jednou z devíti staveb přeložky silnice I/44 mezi Mohelnicí a Petrovem, tedy hlavní dopravní tepny, která spojuje Šumpersko, ale i Jesenicko s vnitrozemím a republiku s Polskem.

Dvě stavby už jsou hotové: obchvat Postřelmova a Rájce. Stavbu obchvatu Zvole pozastavil spor s majiteli pozemků. Silnice Postřelmov - Rapotín se má stavět v letech 2014 až 2017. Měla by zbavit dopravní zátěže Bludov a Šumperk a řidiče ušetřit stoupání přes Bludovský kopec, které je zvlášť pro kamiony v zimě nepříjemné. Přes kopec projede patnáct tisíc aut denně.