„Malba byla na mnoha místech uvolněná od plátna, hrozilo, že se rozpadne. Také plátno už se trhalo, bylo nutné ho podložit a celou malbu zafixovat,“ řekla restaurátorka.
Zajištění provedla na místě, aby mohla pak obraz vyjmout z rámu, stočit do speciálního pouzdra a odvézt. V rámu by žádnými dveřmi neprošel. Jeho rozměry jsou totiž úctyhodné – bezmála dva a půl metru na výšku a téměř tři metry na šířku.
Kvůli ztmavlému laku byl výjev už velmi špatně čitelný. Po odstranění laku znovu vystoupila dramatická scéna v lese na břehu řeky. Medvěd s několika střelnými ranami v boku má nad lesníkem jasně navrch. Malíř přitom v pozadí výjevu namaloval i scény, které té hlavní dějově předcházely.
Obraz nejspíš zobrazuje skutečnou příhodu. Podle tradice dal žerotínský lesmistr Zeidler z vděčnosti, že bitku přežil, postavit boží muka. Ta opravdu stojí proti bývalé poště v Koutech. Letopočet je na nich nečitelný, ale Zeidlerovo jméno se přečíst dá.
Restaurátorský zásah přinesl i několik překvapení. Po očištění obrazu a při ostrém bočním světle v ateliéru se totiž objevilo v levém dolním rohu nejen jméno autora, ale i letopočet, o čemž dříve neměl nikdo tušení. Autor, patrně místní malíř A. Lissava, namaloval obraz v roce 1668. Na hřbetu lesníkovy sekyrky odhalilo světlo čtyři písmena: PHVZ.
„Označují tehdejšího majitele panství Přemysla III. ze Žerotína,“ vysvětlila nález Lenka Vaňková, která má na starosti sbírky na hradech a zámcích ve správě Národního památkového ústavu Olomouc.
Vrácený obraz stojí v bývalé zbrojnici v prvním patře zámku, kde bude do budoucna také vystaven návštěvníkům. „Místnost chceme zařídit jako pánský lovecký salonek,“ uzavřela Lenka Vaňková.