Podle představenstva společnosti vedl k odvolání ředitele jeho postoj k jedné z kontrol.
Prověřování zákonnosti některých postupů představenstvo zahájilo ihned po nástupu do vedení společnosti.
„Ředitel s tímto postupem nesouhlasil, veřejně prezentoval nepravdivé informace a svými názory a činností poškozoval kroky představenstva," sdělil předseda představenstva TSJ a jesenický koaliční zastupitel Roman Kalous.
„Tato jeho činnost vyvrcholila e-mailem představenstvu, kde členy obvinil z bossingu (šikany ze strany nadřízených, pozn. red.) a upozornil na možnost předání celé záležitosti soudu. Následující den nastoupil na pracovní neschopnost, která trvá dosud," dodal Roman Kalous s tím, že po zralé úvaze představenstvo Prejdu z funkce odvolalo.
Prejda: Čekal jsem to
Jan Prejda zastával post ředitele technických služeb devět let.
Odvolání podle svých slov čekal.
„Již několik měsíců byla komunikace s novým vedením omezená a také byly patrné kroky, které k ukončení mé funkce směřovaly," uvedl dnes již bývalý ředitel.
„Mrzí mne to, přece jenom jsem v technických službách pracoval mnoho let, mám určitý přehled, zkušenost a také mám jasno v dalším směřování. Ale nyní je to již jinak. Potrvá mi nějakou dobu, než se s tím srovnám," připustil Jan Prejda.
Triumf v soutěži a čtyři miliony ročně
Kdo je kdo?Valná hromada je nejvyšším orgánem TSJ.
Představenstvo je statutárním orgánem společnosti. Organizuje a řídí činnost firmy a zastupuje ji.
Dozorčí rada je kontrolním orgánem, který dohlíží na výkon působnosti představenstva a na uskutečňování podnikatelské činnosti firmy.
Technické služby jsou se sto dvaceti stálými zaměstnanci, padesátkou vozidel a strojů a ročním obratem sto deset milionů korun jednou z největších a nejlukrativnějších firem v Jeseníku.
Úspěchy pravidelně zaznamenává na poli odpadového hospodářství. V krajském kole soutěže ve třídění odpadu nenašel Jeseník ve své kategorii za celou dobu trvání tohoto klání přemožitele.
Za posledních šest roků vykázaly technické služby průměrný roční zisk čtyři miliony korun.
Mezi lety 2011 a 2014 se ve firmě uskutečnilo celkem 24 kontrol různých veřejných institucí. Nedostatky našly pouze čtyři z nich.
Kauza technických služeb se táhne od loňského září, kdy tehdejší předseda dozorčí rady firmy a opoziční zastupitel David Raif upozornil na významné změny ve společnosti. Ředitel například nově nedisponoval plnými mocemi.
„Změny jsou to zásadní, v určitých ohledech omezují a paralyzují činnost technických služeb," řekl tehdy David Raif.
"Zástupce města má ambice vládce"
Rada města, která je zároveň valnou hromadou TSJ, argumentovala, že by v případě delegování kompetencí na ředitele neslo za jeho kroky osobní odpovědnost představenstvo.
Řediteli tak zůstaly pravomoci z titulu funkce vedoucího pracovníka a byly mu uděleny plné moci k jednání ve vztahu k zaměstnancům a k podepisování smluv s některými obchodními partnery.
„Chod společnosti nebyl tímto žádným způsobem omezen," uvedli radní.
Z diskuse na prosincovém zasedání zastupitelstva vyplynul problematický vztah mezi předsedou představenstva a ředitelem TSJ.
„Nemůžeme si dovolit ztratit odborníka, který vede technické služby řadu let k výborným výsledkům a zaměstnává spoustu lidí jen proto, že osoba zastupující město v orgánech má ambice neomezeného vládce," pronesla tehdy opoziční zastupitelka a bývalá starostka města Marie Fomiczewová.
V únoru pak ředitele technických služeb kritizovalo vedení města a předseda představenstva firmy za nákup a potištění tašek na tříděný odpad.
Vyjádření odvolaného ředitele Technických služeb Jeseník
V Technických službách Jeseník pracuji sedmnáct a jako ředitel devět let. Nastoupil jsem do společnosti v roce 1999 jako vedoucí provozu odpadového hospodářství. Tento obor se pro mne stal výzvou a moje snaha směřovala k vybudování efektivního a funkčního systému komunálních odpadů na Jesenicku.
Veškeré úsilí jsem zaměřoval na spolupráci obcí regionu a k vybudování perspektivních činností, které měly a také přinesly pozitivní výsledky.
Práci jsem věnoval víc než jen to, co se očekává od zaměstnanců, a tak i na úkor rodiny jsem většinu dne pracoval a nejen v pracovních dnech. Nikdy mi to nevadilo, protože pocit dobré práce a také dobré výsledky mne těšily.
Mé odvolání jsem čekal, protože již několik měsíců byla komunikace s novým vedením omezená a také byly patrné kroky, které k ukončení mé funkce směřovaly. Mrzí mne to, přece jenom jsem v TSJ pracoval mnoho let, mám určitý přehled, zkušenost a také mám jasno v dalším směřování. Ale nyní je to již jinak. Potrvá mi to nějakou dobu, než se s tím srovnám.
Jan Prejda