Na mostě přes Postřelmovskou ulici jsou pouhým okem patrné stopy chátrání. V některých místech se uvolňují kusy betonu, železné části rezaví.

„Evidentně to potřebuje opravu. Kdyby ale obchvat uzavřeli a jezdilo se přes město, doprava v centru by zkolabovala. Už teď tam jezdí plno aut,“ uvažuje Zábřežan Jindřich Malý.

Rekonstrukce mostů je plánovaná na dvě stavební sezony v letech 2019 a 2020. Po dobu prací bude obchvat neprůjezdný. Podle původního návrhu měla auta jezdit po jednosměrné provizorní komunikaci kolem firmy PAS, v druhém směru pak přes Leštinu a Lesnici, případně Postřelmovskou ulici. V takovém případě by ale tranzitní doprava Zábřeh i okolní vesnice ucpala.

Kudy objížďkou?

Počátkem srpna se podařilo prosadit jinou variantu. Auta budou jezdit po provizorní obousměrné silnici. Ta bude začínat na obchvatu mezi kruhovým objezdem a mostem přes Lesnickou ulici. Povede na polích směrem od města a na Lesnickou ulici se napojí.

Dále budou auta pokračovat přes železniční přejezd, napojí se na Postřelmovskou ulici a vyjedou směrem na Šumperk. Tato trasa se po dobu rekonstrukce stane hlavní silnicí.

„Tato varianta je poměrně drahá, je ale nejbezpečnější a nejméně zatěžuje obyvatele Zábřehu i okolních vesnic. Podařilo se nám ji prosadit, protože Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kumulovalo dvě opravy mostů, aby na sebe v letech 2019 a 2020 navazovaly. Vyplatí se jim tak sdružit prostředky a tuto dražší variantu uskutečnit,“ řekl místostarosta Zábřehu Karel Crhonek.

Rekonstrukci mostů i budování provizorní komunikace zaplatí ŘSD.

Vybudování chodníku

V Lesnické ulici v současnosti chybí chodník. Aby kvůli množství aut místním obyvatelům nehrozilo neúměrné nebezpečí, bude jim po dobu uzavírky mostů sloužit provizorní chodník. Ten posléze město přebuduje na stálý.
Zda budou muset řidiči jezdit po provizorní komunikaci po téměř celé dva roky, není jisté.

„Chtěli bychom prosadit, aby po ukončení opravy prvního mostu v Lesnické ulici byl obchvat na konci roku 2019 zprovozněn. Od jara 2020 by se pak znovu uzavřel a pracovalo se na mostu druhém. U něj bude situace komplikovanější, bude třeba počítat i s výlukou železniční dopravy,“ dodal Karel Crhonek.