Práce na opravě silnice z jesenické strany na Červenohorské sedlo jsou v plném proudu. Pracuje se tady o víkendech a někdy i na tři směny.
Devítikilometrová část vozovky bude průjezdná od začátku listopadu. Ale jen kvůli lyžařské sezoně, na jaře příštího roku bude rekonstrukce pokračovat.

Nepříjemný déšť

„Práce mají mírný skluz, protože počátkem července pršelo každý den. Ale stanovený termín zprovoznění silnice není v žádném případě ohrožen,“ řekl ředitel stavby Zdeněk Fridrich. Jak dodal, jedná se finančně i technicky o mimořádně náročnou stavbu, na kterou má dodavatelská firma Strabag vlastně pouhých patnáct měsíců.

Projekt je o to složitější, že silnice je situována do chráněné krajinné oblasti. „Odtěženou zeminu zde nenecháváme, ale odvážíme ji na určená místa mimo chráněnou oblast. Například do Jeseníku nebo do Branné,“ dodal Fridrich.

Práce odstartovaly loni v srpnu, kdy dělníci začali s kácením stromů. Silnici je totiž především třeba rozšířit. Její stav byl již katastrofální, v zimě se navíc stávala pastí pro kamiony, které pak blokovaly dopravu.

Nekonečné tuny materiálu

V těchto dnech ze stavby putuje odsekaný kámen a zemina – celkem 176 tisíc kubíků, což je obsah více než třiceti tisíc plně naložených nákladních aut. Naopak tuny materiálu zase auta přivážejí zpátky na stavbu, silnici totiž budou lemovat gabionové zdi, na jejichž výstavbu byla určena slezská žula.
„V kritických úsecích bude vozovka rozšířena o stoupací pruh, takže i když kamion zůstane stát, silnice bude průjezdná. Navíc po celém úseku přibudou odstavné plochy,“ vysvětlil ředitel stavby.

Pracuje se nepřetržitě

Úmorná vedra ale dorazila i do vyšších partií Jeseníků. „Počasí se hlavně nahoře rychle mění. Včera tady bylo horko, na sluníčku mohlo být tak pěta〜čtyřicet. Hlavně v dolních úsecích, kde nejsou stromy, to mají dělníci těžké,“ řekl Rostislav Nosek ze Starého Města, který na stavbě jezdí s nákladním vozem.

Na staveništi pracuje kolem sto padesáti lidí, kromě sobot a nedělí také někteří dělníci nastupují noční směny. „Bourací kladiva, která používáme k odtěžení skalních zářezů, jedou i v noci. Času je opravdu málo,“ vysvětlil Fridrich.

Celý devítikilometrový úsek silnice se změnil v tankodrom. Pro šoféra běžného osobního auta se cesta ze sedla dolů stává adrenalinovým zážitkem. Pracuje se totiž současně na všech úsecích, které budou do zimy hotové. Ostatní místa přijdou na řadu až napřesrok. U Filipovic se už dokonce pokládá živičný povrch.

Celkově na rekonstrukci bude použito více než 44 tisíc tun živičné směsi. Savební firma opraví bezmála devět kilometrů dlouhý úsek, vše má být hotovo přístí rok v říjnu. Náklady dosáhnou 656 milionů korun.