„Když se ta sídliště stavěla, nikdo na životní prostředí jejich obyvatel moc nemyslel, šlo jen o byty. Zeleň často vznikala zcela živelně, vysazovali ji sami první obyvatelé sídliště. Dnes jsou stromy navíc přestárlé stejně jako dětská hřiště, chybějí chodníky a občanská vybavenost sídlišť ztratila původní význam," pojmenovává hlavní problémy architektka Blanka Zlamalová.

Stejné problémy řeší všechna města, proto česká vláda zřídila v roce 2000 dotace určené na regeneraci sídlišť. Pro radnice je to jediná šance, jak s těmito lokalitami něco udělat. V našem okrese je nejdál Šumperk, který na regeneraci největšího sídliště Prievidzská pracuje už od roku 2007 a získal na ni zatím 14 milionů korun dotace.

Zábřeh a Mohelnice své projekty teprve připravují. Právě v týmu architektky Blanky Zlamalové vzniká studie obnovy sídliště v Mohelnici, které zabírá obrovskou neuspořádanou plochu několika ulic blízko centra města. Má 868 bytů a žije v něm téměř pětina všech obyvatel Mohelnice.

Oživení sídliště je rozděleno do šesti etap, o studii té první zahrnující Stanislavovu ulici teď město diskutuje s občany. Studie visí na zdi místní Večerky, která funguje v bývalé výměníkové stanici. V úterý odpoledne u ní záměr vysvětloval lidem starosta Antonín Navrátil (TOP 09) spolu s Blankou Zlamalovou. Znovu se s nimi mohou lidé setkat na stejném místě tento pátek v 17 hodin.

„Máme obavu, že auta nám budou parkovat přímo před okny. Jak vzdálené to nové parkoviště od nás bude?" ptala se například Eva Osičková Vašková, obyvatelka jednoho ze dvou původních rodinných domků, které před 40 lety jako jediné unikly demolici ve prospěch sídliště. Dnes je mezi nimi a jedním z paneláků prázdná travnatá plocha, území nikoho, přes něž si jen lidé vyšlapali pěšinku. Ta se má podle studie zlegalizovat jak pro pěší, tak pro cyklisty.

„Je to zvláštnost mohelnického sídliště: takových bezúčelných planin je tu hodně. Někde z nich mohou být parkoviště, jinde hřiště. Největší bolestí sídliště jsou ale opravdu místa pro parkování. Kdyby se stavělo dnes, muselo by být podle dnešních norem třikrát tolik parkovacích stání. V některých částech sídliště se po regeneraci dostaneme na 80 procent normy, v první etapě Stanislavovy ulice bohužel jen na 54 procent. Víc nám zdejší plochy neumožní," řekla architektka Zlamalová.

Příprava studie neznamená, že se bude stavě příští rok. „Je to záležitost možná příštích pěti let. Projekt musíme mít připravený a čekat na vhodný dotační titul. Rozdělení na etapy je nutné, protože dotace bývá nejvíc šestimilionová, zbytek musí hradit město," řekl starosta Mohelnice Antonín Navrátil.

Sousední Zábřeh má hotové studie na regeneraci sídliště Krumpach a Výsluní. V případě Výsluní, kde studie řeší především nové uspořádání dětských hřišť a zeleně, už končí územní řízení. Studie je k nahlédnutí na radnici na odboru rozvoje a lidé k ní tady mohou do 26. října podávat připomínky.

Studie sídliště Krumpach má za sebou projednání s veřejností, územní řízení teprve začne. Krumpach je případ sám pro sebe, protože sídliště vlastně není dokončeno. Výstavba se zastavila v polovině; přerušily ji změny po převratu v roce 1989.

„V dalším sledu čeká město ještě revitalizace malého sídliště za gymnáziem a sídliště Severovýchod. V obou je největším problémem parkování," řekl vedoucí odboru rozvoje radnice v Zábřehu Václav Doležal.