Na zakázce pro České dráhy budou zaměstnanci Parsu pracovat do konce roku.

Řídící vůz řady Bfhpvee vzniká přestavbou osobních vozů řady Bdt a je určen pro dálkové řízení neobsazených lokomotiv vratných souprav rychlíků a osobních vlaků.

„Pro udělení povolení bylo nutné splnit všechny zákonné podmínky, získat schválení konstrukčního provedení, vykonat povinné typové zkoušky a absolvovat zkušební provoz v předepsaném počtu kilometrů. Nyní čeká každý vůz už jen technicko-bezpečnostní zkouška a může do provozu,“ sdělil generální ředitel Pars nova Tomáš Ignačák. Dodal, že se jedná se o náročný a ojedinělý projekt, kdy je výsledkem rekonstrukce vlaků z poloviny 80. let moderní řídící vůz.

Ten splňuje nejvyšší nároky současné osobní železniční dopravy. Řídící vozy jsou určeny pro klasické lokomotivní soupravy Českých drah, díky nim není nutné lokomotivu přepřahat. Tím se zrychlí obrat soupravy ve stanici a sníží se provozní náklady.

V minulosti dodávala Pars nova již několik typů řídících vozů (například řady 912, 914 a 954), nynější typ 961 se ale od svých předchůdců liší řadou moderních prvků a použitou technikou. Díky řídícímu systému a prostřednictvím takzvané WTB komunikace řídící vůz plně ovládá a kontroluje elektrickou lokomotivu na druhé straně soupravy včetně ovládání jednotlivých vozů v soupravě.

Vozy řady 961 jsou určeny pro přepravu cestujících na střední a delší vzdálenosti. „Aktuálně dodávané vozy mají maximální rychlost 140 kilometrů v hodině. Při konstrukčním návrhu bylo však již počítáno s tím, že pro případné budoucí objednávky vozů určených pro dálkovou rychlíkovou dopravu bude možné dodat bez výraznějších změn řídící vůz s palubní rychlostí 160 kilometrů,“ dodal Ignačák.

Větší pohodlí pocítí také cestující díky klimatizaci, v oddílu je také prostor pro přepravu jízdních kol, kočárků a invalidních vozíků. Zároveň jsou zde k dispozici elektrické zásuvky, vakuové WC vybavené přebalovacím pultem či nádoby na třídění odpadu.

První rekonstruované vozy již jezdí na tratích v okolí Děčína a Brna, další poputují do České Třebové a Plzně.

Základní technické údaje ŘV 961

• Nejvyšší provozní rychlost: 140 km/h
• Hmotnost: 41,1 t
• Šířka: 2 883 mm
• Výška: 4 230 mm
• Délka přes nárazníky: 24 500 mm
• Délka přes čelníky: 23 200 mm
• Počet míst k sezení: 70 (12 míst na sklopných sedačkách)