Všechna kolejová vozidla musejí podle předpisů a pokynů jejich výrobců procházet pravidelnými opravami v různém předepsaném rozsahu, které provádějí specializovaní odborníci.
„Vyvazovací periodická oprava znamená, že vůz, jednotka nebo lokomotiva projdou důkladnou kontrolou. Vyzkouší se a přeměří všechny komponenty a zařízení. Nevyhovující díly se opraví nebo vymění za nové," vysvětlil obchodní manažer Pars nova Erik Martinčík.
Pracovníci Parsu mají bohaté zkušenosti s tímto typem oprav jak u elektrických jednotek a lokomotiv, tak u motorových vozů. První z nich byly přistaveny do tehdejších dílen ČSD pro opravu kolejových vozidel už v roce 1968.
„S vyvazovacími opravami osobních vozů jsme se setkali již v minulosti a v poslední době zejména v rámci rekonstrukcí osobních vozů na řídicí. Nová výzva spočívá hlavně v tom, že osobní vozy za účelem takové opravy jsou přistavovány v rychlejším taktu," doplnil Erik Martinčík. Kompletní revizí tak osobní vagon projde za pouhých pětadvacet kalendářních dní.
V Šumperku zavedli pro tento projekt novou linku. Pokud se společnosti podaří uspět v dalších tendrech, odhaduje, že do konce roku 2020 by mohl počet opravených vozů dosáhnout rovné tisícovky.
Stále hledají zaměstnance
Závod Pars nova je součástí koncernu Škoda Transportation a patří k největším zaměstnavatelům na Šumpersku.
V současnosti zde pracuje kolem osmi stovek lidí.
Firma přitom neustále přijímá nové zaměstnance. Zájem má jak o kvalifikované řemeslníky, tak o vysokoškoláky s technickým zaměřením.
V Šumperku například vznikly přestavbou ze starých motorových vozů jednotky Regionova, které dnes znají cestující po celé České republice.
Pars nova v minulosti modernizoval i rychlíkové vozy pro expresní spoje Českých drah mezi Prahou, Moravou a Slovenskem, vagony pro soukromého dopravce RegioJet nebo vozy pro mezinárodní vlaky z Prahy do Berlína a Hamburku.