Své o tom vědí třeba v Lošticích. V části města blokuje případnou výstavbu ochranné pásmo kanálu. V místní části Vlčice si lidé kvůli zákazu nepostaví legálně ani garáž nebo kůlnu.

Celá osada by totiž v budoucnu měla skončit pod hladinou přehrady, která má být součástí kanálu. Ten by odtud podle plánů pokračoval přes kopec zvaný Hraničky k Mohelnici a odtud dále přes koleje, dálnici a řeku Moravu k Úsovu.

Vlčice by byly celé zatopené a hladina by sahala až za Jeřmaň k Vranové Lhotě. Vedení Loštic i místní lidé jsou jednoznačně proti stavbě kanálu.

„Rozhodně s ním nesouhlasíme. Jednalo by se o výrazný zásah do krajiny. Navíc je zde obrovský výškový rozdíl. Lodě by musely být vytahovány pomocí zdviží přes kopec Střelnice, kde by se zase musely spouštět dolů. Je to nesmysl," říká starosta Loštic Ctirad Lolek.

V šedesát metrů širokém pásmu budoucího kanálu se nesmí nic stavět. „Přímo v Lošticích nám to blokuje výstavbu domů v jedné lokalitě," dodal starosta Loštic.

Proti kanálu je i většina místních obyvatel. „Nedokážu si představit, jak od Loštic plují lodě po obřím mostu přes dálnici, trať a Moravu někam k Úsovu. Je to megalomanský projekt, na který nikdy nebudou peníze. Měl by se včas poslat k ledu," míní David Miller z Mohelnice.

Starostka Mohelnice Jana Zwyrtek Hamplová upozorňuje, že zatím nejsou zpracované žádné studie dopadu stavby na krajinu. „Záměr ožívá a opět umírá vždy s příchodem nové vlády. Uvidíme, zda tentokrát projekt ožije definitivně, nebo zase skončí na čekací listině," uvedla starostka Mohelnice.

Více než sto let starý nápad na stavbu průplavu spojujícího tři moře znovu oživil po svém nástupu do funkce prezident Miloš Zeman. Při své nedávné návštěvě Olomouckého kraje se opakovaně vyslovil pro to, aby se kanál vybudoval.