Do té doby ale musejí řidiči počítat s uzavírkami a omezením dopravy. Už teď je brzdí semafory, které řídí dopravu na příjezdu do Zvole ve směru od Zábřeha a také ve Vlachově.

Hlavně ve špičkách se zde tvoří kolony. „Jezdím tudy i třikrát denně a je to určitě zdržení. Odpoledne kolem třetí hodiny je běžné, že tady čekám i dva nebo tři intervaly. Cesta se tak hodně prodlužuje, ale musíme to vydržet. Až bude obchvat hotový, tak se cesta výrazně zrychlí," řekl řidič Milan Pavlíček.

Další uzavírky budou následovat. „Jejich průběh bude proměnlivý v závislosti na postupu stavebních prací a bude na ně vydáváno povolení uzávěry provozu," sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Komunikace je v celé trase obchvatu už vybudovaná. „V současné době probíhají dokončovací práce, zpevňují se krajnice, budují protihlukové stěny a valy. „Součástí projektu jsou také rozsáhlé přeložky inženýrských sítí, potoka, místních komunikací, vybudování odvodnění, dopravního značení a vegetační úpravy," popsala průběh prací Iveta Štočková, mluvčí stavební společnosti Eurovia, která je vedoucím členem sdružení firem, jež obchvat budují.

Vše musí být hotovo do konce září, což je oficiální termín dokončení. Stavební práce letos vyjdou přibližně na 380 milionů korun. Celkově vyjde výstavba průtahu Vlachov - Rájec na necelých 850 milionů korun bez daně z přidané hodnoty.

Na letošek už zbývají hlavně dokončovací práce. „V místech křížení s ostatními komunikacemi dělníci vybudují silniční těleso včetně konstrukčních vrstev vozovky. Následně v celé trase položí obrusné vrstvy asfaltu, instalují bezpečnostní zařízení a dopravní značení a dokončí mosty," dodala Nina Ledvinová.

Technologicky nejnáročnější je vybudování takzvané hřebíkové stěny nedaleko Zvole. „Je dlouhá tři sta metrů a vede po obou stranách vozovky. Vysoká je od jednoho metru a třiceti centimetrů až po 6,6 metru. Stěna bude obložená lomovým kamenem uloženým do betonu," doplnila Iveta Štočková.

Ve Zvoli se už otevření obchvatu nemohou dočkat. „Už se těšíme na klid. Dnes projede centrem obce patnáct tisíc aut denně. Ve špičce je problém přejít silnici na druhou stranu," řekl už dříve starosta Zvole Josef Najman.

Zároveň s výstavbou průtahu Vlachov - Rájec probíhají přípravné práce na další stavbě na silnici I/44, a to na obchvatu Bludova. Ten naváže na už vybudovaný obchvat Postřelmova a vyústí v Šumperku u kruhového objezdu u krematoria a firmy TDK.

Kdy se ale začne stavět, je zatím otázkou. „Na tuto stavbu je dodána dokumentace pro vydání územního rozhodnutí. Zahájení stavby nejvíc ovlivní majetkoprávní přípravy, zejména výkup pozemků," uvedla Nina Ledvinová.

Pokud se vše obejde bez problémů, mohl by se obchvat Bludova začít stavět v roce 2017.