Od 13. prosince, kdy vstoupí v platnost nový jízdní řád, čekají na cestující mezi Šumperkem a Zábřehem velké změny. S dokončením elektrifikace trati začnou do Šumperka zajíždět přímé vlaky z Přerova, Olomouce a Brna.

Nová páteřní linka

České dráhy vytvoří novou páteřní linku, která propojí napříč takřka celý Olomoucký kraj. Osobní vlaky budou jezdit na trase Šumperk – Zábřeh – Olomouc – Přerov, odkud bude část spojů pokračovat ještě dál do Nezamyslic.

Cestujícím tak odpadne přestupování v Zábřehu, zkrátí se také jízdní doby. „No konečně. Přestupování v Zábřehu bylo vždy nepříjemné, zvlášť když mrzlo nebo jsem jel s větším zavazadlem. Přitom většina cestujících, kteří do Zábřeha přijeli od Šumperka, přestupovala na Olomouc,“ řekl Petr Klásek ze Šumperka, který dojíždí do Olomouce pravidelně.

Na trati mezi Šumperkem a Zábřehem budou vlaky jezdit v hodinovém intervalu, ve špičkách ještě častěji.

„Vlaky směrem do Olomouce budou sestaveny z klasických vozů s elektrickou lokomotivou,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Motoráček nezmizí

Krátké vlaky, které budou jezdit jen mezi Zábřehem a Šumperkem, bude nadále tvořit motorová jednotka Regionova.

„Nemáme vhodnou náhradu za jednotky Regionova v elektrické trakci. Nejsou na to prostředky a u tak krátké trati by to ani nebylo ekonomické,“ vysvětlil již dříve mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Přímý spoj do Brna

Šumperané se také konečně dočkají přímého rychlíkového spojení s Brnem, po kterém mnozí dlouho volají.

„V dálkové dopravě budou zavedeny čtyři páry rychlíků a jeden pár spěšných vlaků mezi Šumperkem, Olomoucí a Brnem,“ sdělila Šubová.

Rychlíky z Brna zatím jezdily ze Zábřeha do Jeseníku a cestující do Šumperka museli přestupovat. To se teď změní. České dráhy zachovají už jen dva páry rychlíků z Brna do Jeseníku a zpět. Jeseničtí ale o spojení nepřijdou. Namísto rychlíků budou jezdit spěšné vlaky, které budou v Zábřehu navazovat na rychlíky z Brna do Šumperka a opačně.

Práce na modernizaci a elektrifikaci trati mezi Zábřehem a Šumperkem odstartovaly v létě loňského roku. Provázela je řada výluk, které komplikovaly cestování. Letos v létě kvůli stavebním pracím nejezdily déle než tři měsíce vlaky mezi Bludovem a Zábřehem.

Hodně změn

Dělníci kompletně vyměnili koleje, celou trať elektrifikovali a na mnoha místech postavili protihlukové bariéry. Velkými změnami prošly i stanice v Bludově a v Postřelmově, kde kvůli většímu bezpečí cestujících vyrostlo dokonce ostrovní nástupiště s podchodem.

Všechna nástupiště teď mají jednotnou výšku, což umožní snadnější nastupování invalidům, matkám s kočárky i cyklistům nebo cestujícím s objemnějšími zavazadly.

Až 95 kilometrů za hodinu

Modernizací prošlo i zabezpečovací zařízení. Cílem bylo zlepšení propustnosti trati a zvýšení rychlosti vlaků. Ty teď budou v některých úsecích jezdit rychlostí až 95 kilometrů v hodině. Zvýší se také bezpečnost provozu.

Náklady na modernizaci a elektrifikaci třináct kilometrů dlouhého úseku mezi Zábřehem a Šumperkem si vyžádaly 1,4 miliardy korun. Z velké části je pokryla dotace z Evropské unie.

Stavbu provázely i protesty

Stavbu provázely i protesty. Lidé ze zábřežské ulice U Dráhy se více než rok snažili odvrátit montáž protihlukových stěn, které lemují ulici velmi blízko jejich domů. S protestem, že jim stěny zacloní jediný výhled do krajiny, ale neuspěli.

První elektrická lokomotiva, která kdy dorazila do Šumperka vlastní silou