Poslední nehoda se stala ve Vyhnálovské ulici v sobotu 20. srpna ráno.

„Vozidlo Mercedes-Benz Vito se střetlo s vlakovou soupravou. Při nehodě se nikdo z osádky auta nezranil. Ve vlaku cestovalo zhruba sedmdesát lidí a rovněž oni z kolize vyšli bez zranění," sdělila mluvčí policie Marie Šafářová.

Pro motoristu, který pravděpodobně nerespektoval červené světlo, bude mít nehoda velmi nepříjemnou dohru. Nadýchal totiž kolem půl promile alkoholu a na místě přišel o řidičský průkaz.

České dráhy na něm budou zřejmě také vymáhat částku za opravu lokomotivy, škoda byla zatím odhadnuta na sto osmdesát tisíc korun.

Dopravce vyčíslí také další škodu, které způsobilo zhruba dvouhodinové zastavení provozu na trati po dobu vyšetřování nehody.

Světla nejdou, je z toho málem panika

Starosta Postřelmova Jaroslav Nimrichtr po důkladnějším zabezpečení přejezdů volá již několik let. Zatím jsou ale jeho snahy marné.

Poslední schůzku se správci trati i policií absolvoval začátkem srpna.

Novým impulsem byla červnová tragická nehoda na přejezdu v Nové ulici. Devětapadesátiletý řidič multikáry vjel na koleje a jeho vozidlo rozmetal projíždějící rychlík.

Motorista na místě zemřel.

Předtím se na stejném přejezdu srazil s vlakem řidič dodávky a vážně se zranil.

„Domlouvám setkání s vedením Správy železniční dopravní cesty a budu se je snažit ze všech sil přesvědčit. Za závory budu bojovat dál, s tímto přáním se na obec obrací řada místních obyvatel," řekl Jaroslav Nimrichtr.

Oba přejezdy v Postřelmově jsou nedaleko od sebe. Opatřeny jsou výstražnými kříži a zvukovou a světelnou signalizací.

Ten v Nové ulici se nachází jen kousek od vlakové zastávky. U něj řidičům ve výhledu navíc brání vysoká betonová protihluková stěna. Přijíždějící vlak motoristé nemají šanci vidět. Spoléhat musejí jen na to, že světla jsou v pořádku.

„Nyní je na trati výluka, takže světla nejdou vůbec. Mezi lidmi to vyvolalo skoro paniku," dodal Jaroslav Nimrichtr.

Správce železnice: Nebezpečný přejezd neexistuje

Všechny nehody sice zavinili motoristé svou nepozorností, či neukázněností, nicméně podle starosty Nimrichtra by se žádná kolize nestala, kdyby závory na přejezdech nainstalovány byly.

K tomu se přiklánějí i dopravní policisté, i když mají pravomoc se k situaci pouze nezávazně vyjádřit.

„Policie s ohledem na bezpečnost silničního provozu doporučuje na železničních přejezdech v zastavěné části obce doplnění mechanickou signalizací, to znamená závorami," uvedla mluvčí policie Marie Šafářová.

Správce trati již dříve uvedl, že přejezdy jsou zabezpečené v souladu s normami.

Montáž závor v Postřelmově by si navíc vyžádala náklady za miliony korun a peníze pro tento účel státní instituce v rozpočtu zatím nemá.

„Ze statistik je více než jasné, že drtivá většina nehod je zapříčiněna nevhodným chováním účastníků silničního provozu, motoristů, cyklistů a pěších. Nebezpečný přejezd neexistuje. Je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla," sdělila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Nehody na přejezdech v číslech
Ze sedmi letošních nehod v Olomouckém kraji se tři staly v Postřelmově.
Pouze na 4 místech v republice se staly nehody na stejném přejezdu dvakrát. Kromě Postřelmova také mezi stanicemi Litoměřice dolní nádraží – Polepy, Chlumec nad Cidlinou – Městec Králové a Krnov – Skrochovice.
V roce 2015 se v Olomouckém kraji stalo 15 havárií na přejezdech, podle jejich počtu tak kraj zaujal 4. místo v republice. Rekordmani jsou motoristé ve Středočeském kraji, s vlakem se jich střetlo 31.