„Je to opravdu blázinec. Jiné služby než přezouvání kol teď neposkytujeme. Máme dvě stání, kde se auta střídají po půlhodinách, stihneme přezout tak třicet až čtyřicet vozů denně. Pár volných míst zůstává ještě na příští týden,“ řekla vedoucí pneuservisu Conti Trade Services v šumperské Revoluční ulici Petra Turková. Podobně odpovídají i v dalších provozovnách.

Majitelé servisů kroutí hlavou nad tím, že lidé nechávají přezutí na poslední chvíli.

„Všichni by chtěli přezout těsně před prvním listopadem, přitom pokud řidič nejezdí zrovna dálkové trasy, tak se zimními gumami dva nebo tři týdny provozu nic neudělají. Klidně na nich může jezdit,“ řekl majitel pneuservisu v Sokolské ulici v Zábřehu Dušan Bárta.

Upozornil na to, že vázne zásobování pneumatikami. Chybějí zejména lehké nákladní pneumatiky pro dodávky. Způsobuje to problémy zejména dopravcům s velkým vozovým parkem. Situace začíná být kritická.

Nepříjemná může být také ve chvíli, kdy se řidiči, kteří nestihnou včas přezout, budou dohadovat s policisty. Zákon totiž umožňuje různé výklady situace. Zimní pneumatiky jsou povinné od začátku listopadu do konce března v případě, když na vozovce leží souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, anebo lze tyto jevy vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Přeloženo do laické řeči, pokud někdo vyrazí za pěkného počasí na silnici a začne sněžit, má smůlu.

Nejednoznačnost výkladu nového nařízení lidé kritizují. „To aby s sebou snad každý vozil meteorologickou stanici,“ kroutí hlavou nad výplodem českých zákonodárců Martin Seidl ze šumperského pneuservisu AS Car.

Dušan Bárta novinku komentuje jednoznačně: „Je to nesmysl. Měli si vzít příklad z Rakouska či Německa, kde je zimní výbava povinná od listopadu do března bez výjimek. Žádné dohadování tam nehrozí.“
Pokud řidič na letních pneumatikách na sněhu či ledu způsobí nehodu, zodpovědnosti se nevyhne. Minimálně mu hrozí pokuta až do výše dvou tisíc korun, což je sankce za nepoužití zimních pneumatik. Postihnout ho mohou také pojišťovny.

„Pokud zjistíme, že nevhodné pneumatiky měly rozhodující vliv na vznik nehody, můžeme u havarijního pojištění krátit pojistné plnění. Většinou požadujeme dvojnásobnou spoluúčast. U povinného ručení poškozenému vyplatíme pojistné plnění, které mu přísluší. Viníkovi, který použil nevhodné pneu, ale hrozí, že celou tuto částku uhradí,“ uvedl například Milan Káňa, tiskový mluvčí Kooperativy.

V minulém roce byly některé vybrané úseky silnic osazeny značkou s obrázkem auta a sněhové vločky, která zimní výbavu nařizovala bez ohledu na počasí. Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka zůstává značka v platnosti. „V Olomouckém kraji ale už nebudou tyto značky používány. Pokud ještě někde zůstaly, budou postupně odstraněny,“ uvedl šumperský policejní mluvčí Josef Bednařík.

Co přesně říká zákon

V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě pouze s použitím zimních pneumatik. Neplatí to pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.

Auta do 3 500 kg musí mít zimní pneumatiky na všech kolech a vozidla s hmotností nad 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.