„Doteď jsme o záměrech neměli žádnou relevantní informaci. Byly popisovány velmi vágně a nekonkrétně. Chceme mít popis toho, co se bude v zóně dít. Kritérium pracovních míst je sice dobře kvantifikovatelné, ale těžko kontrolovatelné. Počet pracovních míst navíc není kritériem úspěšnosti firmy,“ objasnil změnu důležitého parametru místostarosta Jeseníku Tomáš Vlazlo.

Radnice rovněž po uchazečích o parcely požaduje prokázat bezdlužnost vůči orgánům veřejné správy. Dobu výstavby i udržitelnosti záměru prodloužila na pět let. Klíčovou změnou je rovněž výrazné zdražení parcel. Místo pobídkové ceny padesát korun za čtverečný metr zaplatí nově zájemce sedminásobek: tři sta padesát korun.

Podle místostarosty Vlazla byla dosavadní cena za plošný metr v zóně slevou, kterou město podnikatelům poskytovalo.

„Současná cena je stanovena znaleckým posudkem, je dána situací na trhu. Nedomnívám se, že prodávat pozemky za padesát korun v průmyslové zóně souzní s péčí řádného hospodáře. Současná cena je ve srovnání s širším okolí standardní. I v Javorníku se prodával pozemek za dvě stě devadesát korun za metr čtvereční,“ poznamenal místostarosta.

Nespokojený zájemce

Se změnami parametrů vyjádřil nespokojenost Daniel Večerka, který už více než rok žádá o místo v průmyslové zóně pro svou firmu.

„Mně i dalším firmám se nelíbí, že jste vstoupili do rozběhnutého procesu. Navýšit cenu o sedminásobek a ještě si klást podmínku pětileté udržitelnosti, tomu v žádném případě nerozumím,“ řekl na posledním zasedání jesenického zastupitelstva, které o celé věci jednalo.

Zdražení mu jeho záměr komplikuje.

„Musíme pracovat s rozpočtem na koupit pozemku a na výstavbu záměru. Pokud ze dne na den změníte cenu na sedminásobek, celý záměr se nám odkládá o tři, pět let,“ řekl.

Zastupitelé nová pravidla schválili po dlouhé diskusi a na druhý pokus. Vypustili nakonec podmínku o minimální výši investice milion korun na tisíc metrů čtverečních získané plochy.

Průmyslová Zóna Za Podjezdem o výměře 26 hektarů se nachází u silnice první třídy v prostoru bývalých kasáren. V roce 2005 zde město vybudovalo kanalizaci a vodovod, o šest let později část silnic, chodníků, osvětlení a odvodnění za více než deset milionů korun. V současnosti zde funguje či má sklady několik společností, které se orientují například na výrobu farmaceutických přípravků, zařízení pro gastronomii či opravu vozidel.