Stavební povolení bylo vydáno, rychlé zahájení prací záleží na tom, zda se někdo z účastníků výběrového řízení proti jeho výsledku neodvolá

Hlavním kritériem výběrového řízeníbyla cena. Vítěze radnice zveřejní teprve po patnáctidenní lhůtě, kterou mají firmy napřípadné odvolání.

„Pokud bychom měli signály, že se nikdo neodvolá, svolám mimořádně radu, aby schválila výsledek a zároveň i smlouvu o dílo dřív než na plánovaném jednání, které se má konat až v srpnu. Věřím, že se přednádraží podaří ještě letos dokončit,“ řekl starosta Zábřehu Zdeněk Kolář (ODS).

Šestnáctého července nabylo právní moci stavební povolení, které celou akci přednádraží vrací k původní podobě, jakou měla v roce 2002 podle projektu zábřežského Studia 2001 a kolektivu. Stavební povolení bylo vydáno už před pěti lety, pak ale vedení města na podnět starosty Petra Fabiána rozhodlo o radikálních změnách.

Výsledkem špatně připraveného a uspěchaného projektu byly problémy, které loni v prosinci vyústily v to, že Stavby silnic a železnic Pardubice práce po čtyřech měsících zastavily s tím, že od města neúspěšně požadovaly navýšení ceny o patnáct milionů.

Podle smlouvy mělo být přednádraží hotové už v listopadu. Návrat k původně zamýšlené podobě znamená především výměnu parkoviště za autobusové nádraží. Autobusy budou zastavovat přímo před novou výpravní budovou, zatímco autobusové nádraží se promění v parkoviště pro osobní auta.

Parkovacích míst tak bude 135, zatímco současná podoba jich nabízí jen pětačtyřicet a další přídavné parkoviště naproti betonárce by se ještě muselo budovat. To teď už nebude nutné.

„Pro cestující je toto řešení mnohem pohodlnější, navíc halu mohou využít i lidé čekající na autobus,“ řekl spoluautor původního projektu Miloslav Tempír.

„Je mi jedno, kdo dílo dokončí, hlavně aby už to bylo! Současný stav, kdy před nádražím není možné zaparkovat, je opravdu neudržitelný!“ řekl Jiří Popelka ze Zábřehu, který vlakem cestuje několikrát týdně.

Návrat k původnímu řešení znamená také změnu mobiliáře včetně jiného umístění sochy Jana Welzla. Ta nebude stát před skleněnou věží s hodinami, ale nahoře u staré výpravní budovy - v místě, kde kdysi býval stánek trafiky.

„Pískovcová socha se ke staré budově lépe hodí než ke sklu, navíc je koncipována pro podstavec a pohled zdola, zatímco podle umístění, které navrhl bývalý starosta, by stála na úrovni terénu,“ řekl Tempír. Sochu tedy uvidí i cestující z projíždějících vlaků -Welzlovi budou ovšem koukat na záda, protože socha bude obrácená čelem k rampě.