Prostor se vrátí do podoby, jakou měl v původním projektu architekta Miloslava Tempera. Znamená to, že autobusy budou zastavovat před halou a už dokončené autobusové nádraží se změní v parkoviště pro osobní auta. Město vypíše nejpozději příští týden výběrové řízení na dokončení stavby.

Rozhodlo o tom včera na mimořádném zasedání zastupitelstvo a zároveň schválilo limit ceny 47 milionů. Cena je podle starosty města Zdeňka Koláře (ODS) reálná. „Mám informace, že s takovou sumou půjde do soutěže dosavadní dodavatel Stavby silnic a železnic Pardubice,“ řekl Kolář. Firma vyhrála soutěž loni v létě s cenou třiadvacet milionů korun. V listopadu požadovala navýšení o dalších patnáct milionů za vícepráce, což město odmítlo, takže práce se zastavily. Na obzoru byl přitom požadavek na další 3,6 milionu korun a město by navíc muselo vybudovat přídavné parkoviště, takže akce by nakonec přišla na 54 miliony.

Při zpětném prověřování stavby vyšlo najevo, že dodavatel už v září navrhoval zastavit práce kvůli nepřipravenosti projektu. „Tehdejší starosta Petr Fabián ale rozhodl, že se bude pokračovat a dokončovat změněný projekt za pochodu,“ pojmenoval zastupitel Milan Šebesta (KSČM) jednu z příčin, proč se stavba změnila v tak katastrofální záležitost. Právě o osobě Petra Fabiána vedl hned v úvodu zasedání ostrou přestřelku zastupitel Vladimír Caska (Volba pro město) se starostou Kolářem. Ten ve své zprávě o vývoji kauzy napsal, že stavba nebyla řádně připravena a vedena, a dodal, že svou roli sehrála zřejmě i skutečnost, že ve výběrovém řízení na podobu přednádraží se studio Polách -Fabián, jehož spolumajitelem tehdy Petr Fabián byl, umístilo až na druhém místě. „To je pomluva, pane starosto,“ prohlásil Caska.

Ve hře je stále několik možných scénářů včetně toho, že firma Stavby silnic a železnic bude dokončovat práce, kterých se netýkají změny. Město stále nemá jasno, zda vícepráce firmě uzná. „Stavební audit by stál půl milionu, navíc by se musely dělat sondy do podloží. Proto jsme audit nezadali,“uvedl Kolář.
V krajním případě je možné, že se město bude s firmou o patnáct milionů za vícepráce soudit. Právník města Marek Látal však jednoznačně doporučuje dohodu. „Odstoupení od smlouvy by znamenalo konec záruk za dílo. Odstranění vad bychom nemohli požadovat po firmě Stavby silnic a železnic a případný nový dodavatel samozřejmě také nebude ručit za tu část díla, kterou nebudoval,“ řekl Látal.