Na úsecích tratí, které prošly modernizací, chrání světelná signalizace i přejezdy na polních cestách.

Jinde na nebezpečí jedoucího vlaku upozorňují řidiče i v obydlených oblastech jen výstražné kříže.

Typickým příkladem je trať ze Šumperku do Jeseníku.

Zatímco u Bludova při nedávné modernizaci zřídili světelnou signalizaci na přejezdu mezi loukami a poli, u zastávky v Lipové-lázních místní obyvatelé na lepší zabezpečení dosud marně čekají.

Zdejší kolonii se zhruba dvaceti domy odděluje od zbytku obce přejezd s výstražným křížem a značkou Stop.

Začátkem října se na něm stala nehoda. Spěšný vlak odhodil auto na nástupiště zastávky.

„Určitě je to tu nepřehledné. Každý na přejezd nadává, prý to tu nebyla první nehoda. Problém je v zimě, když napadne sníh, nebo když výhled zarostou stromy. To na jednu stranu vůbec vidět,“ řekla místní obyvatelka Pavlína Valová.

Víc houkat není řešení

Problematiku přejezdu dlouhodobě řeší Dagmar Svobodová.

„Jediné, co v tom dráhy od nehody udělaly, je, že tu vlaky houkají ještě víc, než před tím,“ poznamenala žena, která v sousedství přejezdu žije devět let.

Většina vlaků v zastávce nestaví, přes přejezd projíždějí padesátikilometrovou rychlostí.

K problému přispívá, že si někteří lidé v sousedství trati postavili kůlny nebo vysadili živé ploty, přes něž není vidět.

„Jezdíme tu několikrát za den. Když je sníh a led, není na přejezdu z kopečku šance zastavit. Ze spodu zase nevyjedete. Musíte to vzít šusem nebo zastavit níž. Tam ale nevidíte vlak,“ upozorňuje na úskalí přejezdu.

Dagmar Svobodová by chtěla dosáhnout lepšího zabezpečení přejezdu.

„Jak to udělají, to je na jejich kompetenci. Jde mi o to, aby ta trať byla bezpečnější a aby si železničáři nemysleli, že to vyřeší tím, že tu budou třikrát víc houkat,“ řekla Dagmar Svobodová.

Stopka je dostatečná?

Mluvčí Drážního úřadu Martin Novák připomenul, že přejezd je zabezpečený výstražnými kříži a značkou Stůj, dej přednost v jízdě.

„Z tohoto hlediska je zabezpečený správně, i když se to na první pohled může někomu jevit jako nedostačující. Vzhledem k tomu, že tam je umístěná dopravní značka Stůj, dej přednost v jízdě, rozhledové poměry se neurčují,“ objasnil Martin Novák.

Podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřiny Šubové má přejezd dobré rozhledové poměry a při dodržení pravidel silničního provozu se na něm nemůže stát nehoda.

„Prioritně se soustředíme na ty přejezdy, kde si hustota dopravy vyžaduje úpravu zabezpečení. S ohledem na počet přejezdů a na výši nákladů nelze doplnit všechny přejezdy chráněné kříži světelným zabezpečovacím zařízením a případně i závorami,“ odpověděla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová na dotaz, zda organizace plánuje lepší zabezpečení místa.