Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při kalamitách se přes Jeseníky dostal jen vlak, vzpomíná železničář z Hanušovic

Hanušovice – Kdo cestuje vlakem z Olomouce do Králického Sněžníku, Rychlebských hor či západních Jeseníků, nemůže minout nádraží v Hanušovicích. Málokdo zná tento železniční uzel tak dobře jako Petr Holínka. V pozici výpravčího slouží v této stanici čtyřicet let.

24.2.2016
SDÍLEJ:

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.Foto: Archiv Petra Holinky

Petr Holínka, výpravčí v železniční stanici Hanušovice

V Hanušovicích se každé dvě hodiny křižují rychlíky od Olomouce a Jeseníku, osobní vlaky odsud jezdí do Šumperku, Starého Města a o víkendech i na Králicko.

Když se všechny spoje rozjedou, změní se stanice v ospalé pohraniční nádraží.

Nebylo tomu ale tak vždy.

Petr Holínka (na snímku vpravo) vzpomíná, že ještě v první polovině 90. let byla v Hanušovicích silná nákladní doprava.

„Na noční směně jsme tu mívali i dvanáct nákladních vlaků, dnes jsou to jenom tři. A počtem vozů se to vůbec nedá srovnat. Rozposunovávali jsme třeba dvě stě vozů za noc. Když jich tu dnes na noční vidíte třicet, tak je to moc," vzpomíná Petr Holínka.

Hanušovicemi v minulosti jezdily vlaky s prázdnými uhelnými vagony do Mostu, opačným směrem tudy několik let mířily z Mladé Boleslavi soupravy s auty Favorit na Moravu, Slovensko, do Rakouska i Itálie.

Nehoda nákladního vlaku s automobily Škoda Favorit v listopadu 1989 u Raškova na Šumpersku.

Nehoda nákladního vlaku s automobily Škoda Favorit v listopadu 1989 u Raškova na Šumpersku. Autor: Archiv Petra Holinky

Vagony se sesypaly vedle trati

Právě s jedním z takových vlaků je spojena největší nehoda, kterou Petr Holínka za dobu svého působení ve stanici zažil.

„Ten vlak odjel z Hanušovic, signalista na stavidle přehodil výhybku a poslední vůz byl vykolejený. Vlak dojel až k Raškovu. Jak tam strojvedoucí přibrzdil, vykolejený vagon s sebou strh dva další a všechny tři spadly vedle trati," popisuje dvaašedesátiletý železničář mimořádnou událost ze 4. listopadu 1989.

Za dobu svého působení v Hanušovicích zažil řadu tuhých zim s přívaly sněhu.

„Do Starého Města jezdily dvě mašiny a uprostřed motorák. Motor by to sám nevyjel, a kdyby ho táhla jen jedna lokomotiva, nemohla by ho v koncové stanici objet. Výhybky byly zasypané," ukazuje železničář historickou fotografii z nádraží v nedalekém Starém Městě.

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.. Autor: Archiv Petra Holinky

Koleje zachránily zasněžené silnice

Při sněhových kalamitách hrála horská železnice klíčovou roli.

Stávalo se, že silnice přes Ramzovou i Červenohorské sedlo byly pro autobusy a nákladní auta neprůjezdné i týden.

„Lidé se mohli kolikrát na Jesenicko dostat jenom vlakem. Ty byly jediným spojením, které jezdilo. Ovšem za velkého úsilí nádražáků," říká Petr Holínka.

Hanušovický výpravčí už obrazně stříhá metr. Letos v červenci odejde do důchodu. Bude to v době, kdy bude jeho stanice procházet velkou přestavbou a modernizací.

„Co se týká nostalgie… Technika jde dopředu, a jestliže jsou na to peníze, je trend provoz řídit dálkově. Je to pokrok, to nikdo nezastaví," uzavírá železničář.

Autor: Petr Krňávek

24.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Draci začali v Opavě dobře, potom ale nezvládli závěr

Ilustrační foto

Sloučenou školu lidé nevzali za svou, usiluje o lepší pověst

Město strážníkům přidá na výplatě. A stále hledá nové

O zvýšení platů městských strážníků rozhodli šumperští radní. Budou dostávat o tři tisíce korun více než dosud. Město si tak chce městské policisty udržet a také nabrat nové lidi. To se zatím nedaří.

Senior v zatáčce sestřelil Alfu Romeo

Dvě auta se střetla v úterý 17. října po osmnácté hodině mezi obcemi Zábřeh a Rovensko.

VIDEO: Převrácený jeřáb po tragédii stále visí nad vodou

Mimořádně komplikovaným úkolem je vyproštění havarovaného autojeřábu z hrany dolní nádrže přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Ani pátý den po nehodě práce ještě nezačaly.

Škola v Jeseníku začala učit polštinu. Zájem je velký

Ze dvou stran jej obklopuje Polsko, přesto se žáci z Jesenicka neměli možnost jazyk svých sousedů naučit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení