Asi nejkritičtějším úsekem silnice I/60 je ten v Žulové. Vede zde centrem města, je úzká, plná zatáček, příkrá klesání střídají strmá stoupání.

Tranzitní dopravu by mohl z centra městečka odvést obchvat.

„Je to můj sen, protože u silnice první třídy bydlím,“ řekl starosta Žulové Radek Trsťan.

Připomenul, že Žulovou jezdí větší počet aut než na již hotových obchvatech Javorníku nebo Mikulovic. Žulovou oproti Javorníku projíždí auta, která dále míří na Skorošice, Vidnavu či Černou Vodu.

„Říkám, že obchvat Žulové je politické rozhodnutí, ne ekonomická záležitost. Bohužel kvůli nýznerovskému a skorošickému údolí jsou na jeho trase dva mosty, což jsou obrovské náklady. Samozřejmě o obchvatu pořád mluvím, pořád někomu píšu, ale bojím se, že se ho nedožijí ani moji vnuci,“ poznamenal Radek Trsťan.

Souše v okolí Rychlebských stezek.
U trailů kácí souše. Aby cyklistům nespadly na hlavu

Problémy i jinde

V Žulové není jediný problematický úsek na nejsevernější silnici první třídy ve Slezsku. Mezi Vlčicemi a Uhelnou se od podzimu převrátily tři kamiony. Dvě nehody se staly v rozmezí pouhých čtrnácti dnů.

„Řekl bych, že je to šířkou cesty. Zdá se být nedostačující. Možná je to i neznalostí cesty ze strany řidičů, když se někomu vybíhají,“ uvažoval starosta Uhelné Zdeněk Hořava.

„Šedesátka“ byla totiž původně silnice druhé třídy a její parametry tomu na řadě míst odpovídají. „Jedničku si představuji dva pruhy, uprostřed dělicí čára, což v této šířce nejde,“ dodal Zdeněk Hořava.

Poslední problematický úsek se nachází mezi Lipovou-lázněmi a sedlem Na Pomezí. V tomto úseku je rovněž plánovaná přeložka silnice.

Starosta Žulové Radek Trsťan
Máme naplánované investice za sedmdesát milionů, říká starosta Žulové

„S místostarostou Jeseníku Václavem Urbanem jsme byli na ministerstvu dopravy a plédovali jsme za obchvat Lipové a Žulové. Úředníci nám vysvětlili, že je to z ekonomického hlediska nesmysl. Bylo nám řečeno, že pouze politici mohou rozhodnout, že by se s tou cestou něco dalo dělat,“ popsal starosta Lipové-lázní Lubomír Žmolík.

Na poslední dopravní komisi Sdružení měst a obcí Jesenicka zazněla myšlenka, že se ze silnice I/60 stává důležitá hospodářská komunikace přilehlé části Jesenicka. Na její trase leží na Pomezí firma Omya, ve Vápenné TopTeramo a nově pilařský závod, v okolí Žulové se nachází řada aktivních lomů, v Javorníku sídlí firma vyrábějící kontejnery.

Eleanor Café v Žulové.
Skrze kavárnu chceme udělat něco pro lidi, říká Kornel z Eleanor Café

„Komunikace Pomezí – Javorník bude určitě důležitou hospodářskou tepnou. Nemůže mít v některých místech parametry silnice druhé nebo třetí třídy. Osobně bych s tím argumentem chtěl do budoucna pracovat,“ dodal starosta Žmolík.