„Za roky, co tady žijeme, jsme si na vlak tak zvykli, že už ho ani nevnímáme. Alespoň máme přes trať výhled. Jestli tady postaví třímetrovou stěnu, budeme z oken hledět do betonu, který navíc sprejeři zaručeně do týdne pomalují ohyzdnými nápisy. Podobně dopadly telefonní budky v ulici,“ řekla jedna z organizátorek petice Radomíra Horáková.

Ulice U Dráhy začíná u stadionu a končí blízko motelu. Podél trati stojí většinou řada čtyřdomků. Vždy jedna jeho polovina míří všemi okny, vchodem a zahrádkou do ulice Dlouhé, druhá k trati. Protihluková stěna by stála lidem z ulice U Dráhy asi pětadvacet metrů před okny, v některých částech ulice ještě blíž.

„Teď je to klidná a příjemná ulice, kam chodí lidé venčit pejsky nebo s vnoučaty na procházku. Neumíme si představit, že by do roka chodili kolem betonového monstra. Tomu by navíc padly za oběť i všechny stromy podél trati,“ řekla další obyvatelka ulice Ivana Oklešťková.

Lidem vadí, že s nimi jako dotčenými sousedy stavby nikdo nejednal, a doufají, že se jim podaří rozhodnutí zvrátit. V petici žádají o jednání, na němž by svá stanoviska vysvětlili všem zainteresovaným stranám. Stát by ušetřil, lidé by byli spokojeni.

Celá věc ale není tak jednoduchá, protože stavba protihlukových stěn vychází z legislativy, jíž se musí každý investor řídit. Tedy i stát, který chystá elektrifikaci trati ze Zábřehu do Šumperka prostřednictvím státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

.„O petici vím. Já jako investor bych ušetření financí za opatření proti hluku uvítal, ale potřebovali bychom k tomu kladné stanovisko hygieny. Ta ovšem těžko může rozhodnout v rozporu se zákonem. Výjimku by asi mohlo povolit ministerstvo životního prostředí,“ uvedl hlavní inženýr stavby Ivan Bargel. Dodal, že ví o případu na Brněnsku, kdy se to už občanům podařilo.

Budování protihlukových stěn vychází zejména z nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Stěny v ulici U Dráhy mají být dva a půl až tři metry vysoké a 860 metrů dlouhé.

Elektrifikace trati ze Šumperka do Zábřehu má být zahájena letos v červnu a dokončena v listopadu 2009. Vyžádá si astronomické náklady 1,4 miliardy korun

Miliardu z předpokládaných nákladů však zaplatí ze svých fondů Evropská unie.

„Kapacita trati je dnes v určitých částech dne využita na maximum. Po elektrifikaci se traťová rychlost zvýší v některých úsecích až na sto kilometrů v hodině, zvýší se únosnost a propustnost trati a také komfort cestování,“ uvedl dozorčí provozu zábřežské stanice Bohumil Komínek.

Podle předpokladů by v některých případech nemuseli cestující jedoucí ze Šumperka do Olomouce v Zábřehu přestupovat. Součástí stavby je i modernizace zabezpečovacího zařízení na přejezdech.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY ZE ŠUMPERSKA A JESENICKA

Moje Šumpersko a JesenickoSportKulturaPodnikáníČerná kronika