Vagony druhé třídy prošly v Šumperku kompletní obnovou. „Například jejich maximální rychlost stoupla ze sto dvaceti na sto šedesát kilometrů za hodinu. Navíc tyto vozy dříve mohly jezdit jen v České republice a do zahraničí směly jen velmi omezeně. Po osazení nové elektrické výzbroje mohou vozit cestující téměř po celé střední Evropě," řekl generální ředitel společnosti Pars nova Michal Kurtinec.

Cestující ocení zejména významné zvýšení komfortu. „Ve vozech je zcela nový interiér s klimatizací a sedačkami včetně sklopných nebo rozkládacích stolků. Cestujícím jsou k dispozici elektrické zásuvky na 230 voltů pro napájení drobné elektroniky a k pohodlí přispívá i moderní audiovizuální informační systém," popsal novinky, s nimiž se cestující setkají, obchodní manažer Parsu David Krmíček.

Na cestující čekají i další praktická vylepšení. Ve vagonech je více místa pro ukládání jízdních kol nebo kočárků. Toalety jsou zase vybavené uzavřeným systém, jenž umožňuje jejich použití i při pobytu vlaku ve stanici. K vyšší bezpečnosti a pohodlí při cestování slouží nové nástupní dveře s možností blokování proti otevření i při zastavení vlaku ve stanici. Strojvedoucí nebo průvodčí mohou odblokovat dveře jen ve směru k nástupišti.

České dráhy modernizované vozy postupně uvádějí do provozu na mezinárodních spojích z Prahy přes Brno a Bratislavu do Budapešti, na rychlících z Prahy přes České Budějovice do rakouského Lince a na vnitrostátních spojích z Prahy přes Plzeň a Klatovy do Železné Rudy.

Zakázku získala společnost Pars nova na podzim 2014 v otevřeném výběrovém řízení. V první sérii v Šumperku upraví jednatřicet vozů. Po jejich předání naváže druhá série se stejným počtem vagonů. Celkem jde o zakázku za více než jednu miliardu korun.

V regionu, který dlouhodobě trápí vysoká nezaměstnanost, je takový kontrakt důležitý i kvůli zachování, respektive zvyšování počtu pracovních míst. Společnost Pars nova nyní dává práci přibližně osmi stovkám lidí a patří k největším zaměstnavatelům ve městě i v regionu.

Neustále přitom hledá nové zaměstnance. Zájem má především o kvalifikované řemeslníky ve strojírenských a technických oborech, jako jsou například soustružníci, obráběči kovů, frézaři, brusiči, mechanici opraváři kolejových vozidel nebo elektromechanici, ale hledá také lakýrníky nebo truhláře. Volná místa má firma i pro konstruktéry a projektanty kolejových vozidel, technology či obchodní manažery.