Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rakousko to postavilo, České dráhy pohřbily, aneb vlakem z Dolní Lipky naposledy

Hanušovice/ Štíty /FOTOGALERIE/ – Nástupiště na nádraží v Hanušovicích zaplnily desítky lidí. Někteří nesou v rukou transparenty, další zpívají. Všichni ale přijeli vlakem z Dolní Lipky. Dnes naposledy.

11.12.2011 11
SDÍLEJ:

Z poslední jízdy vlaku z Hanušovic do Dolní LipkyFoto: DENÍK/Petr Krňávek

Je sobota 10. prosince a od zítřka přestanou jezdit vlaky na dvou tratích, které spojují Šumpersko s Čechami. Lokálku mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou a Moravským Karlovem a Štíty nahradí autobusy.

„Jede jede mašinka, kouří se jí z komínka, dneska jede naposled, zařídil to hejtman Děd,“ nese se známá melodie nádražním perónem. Míří tím na představitele Pardubického kraje, kteří výraznou změnu dopravy prosadili. „Když jste si mě zvolili, dělám něco pro lidi. Ze Štítů a okolí, ti to jistě pochopí,“ pokračují ve zpěvu lidé, kterým se rušení vlakových spojů nelíbí. Co lidi na Štítecku čeká?

Právě Štíty jsou jedna z obcí, kterých se změny dotknou nejvíce. O většinu spojů s městem přijde místní část Heroltice. Dosud sem zajíždělo šest párů vlaků a dva autobusové. Nyní to budou jenom tři páry autobusů.

„Vnímám to negativně,“ říká místostarosta Štítů Petr Haltmar, který sám v Herolticích bydlí. „Děti do školy jezdily hlavně autobusem, protože z vlakového nádraží je to daleko. Někdy ale využívaly vlak. Nyní jsme museli zavést jen dopravu autobusy. Když budou děti končit ve škole o půl třetí, budou muset čekat na spoj hodinu a půl,“ popisuje situaci Haltmar.

I on však přiznává, že vlakem do města jezdilo jen málo lidí. To byl ostatně důvod, proč se Pardubický kraj rozhodl k razantní změně. Podle sčítání vlak mezi Štíty a Moravským Karlovem za den využilo 33 až 60 lidí. Mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi to bylo okolo 40 cestujících. Na jeden kilometr jízdy vlaku přitom podle představitelů kraje připadá ztráta asi 90 korun, u autobusu je to necelých 20.

„Hlavním důvodem ukončení objednávky regionální železniční dopravy však byla i přes takto nízké počty cestujících především výrazně kvalitnější obsluha území autobusy, to s ohledem na často nevhodnou polohu železničních zastávek, respektive snaha o přímé spojení města Králíky s Hanušovicemi a Lanškrounem,“ sdělil Tomáš Záruba ze společnosti Oredo. Ta má v Pardubickém kraji na starost veřejnou dopravu.

Faktem je, že železnice z Hanušovic se Králíkům zcela vyhýbá nebo že Štíty s Králíky a Lanškrounem propojí větší počet spojů, než tomu bylo doposud. Místostarosta Haltmar je však skeptický k tomu, že se stávající počet spojů do Lanškrouna podaří udržet. „Myslím, že to bude jen do první změny jízdního řádu. Lidé ráno pojedou do práce, odpoledne z práce, a nebudou autobusy až tak využívat,“ soudí Haltmar. Podle jeho soudu zavedla společnost Oredo tolik spojů, aby starostům zavřela ústa.

„Satisfakce to pro nás určitě není. Žádnou výhodu jsme autobusy nezískali. Nedovedu říci, jak dlouho takto budou jezdit. Zda Pardubický kraj neprovede za čtvrt roku takzvanou optimalizaci a autobusy bez náhrady zruší,“ řekl starosta Malé Moravy Antonín Marinov.

Nová organizace dopravy se nelíbí ani řadě místních lidí. „Zrušení vlakových spojů z Dolní Lipky do Hanušovic považujeme za chybu. Není možné na jedné straně proklamovat podporu regionu a cestovního ruchu a na druhé straně rušit regionální železniční dopravu. Lokálky jsou přidanou hodnotou regionu a turistickou atrakcí,“ je přesvědčen Jan Králík z občanského sdružení Patriot.

Pamětníci vzpomínají, že když z Čech do Hanušovic jezdíval rychlík, využívali ho v zimě lyžaři směřující do Jeseníků, studenti při cestách do škol nebo lázeňští hosté. „V týdnu tudy moc lidí nejezdí. Kdyby nechali vlaky alespoň o víkendu, kdy lidé jezdí na lyže,“ přemýšlí Tomáš Křičenský, milovník železnice.

Zasněženou krajinou jede motorák. Trať z Dolní Lipky se v krajině kroutí a klesá na Moravu. Postřední Lipka, Červený Potok, Podlesí. Jména zastávek, které dnes lidé vidí z oken vlaku naposled. Ačkoli samotná trať je podle nádražáků v dobrém stavu, její okolí je zdevastované. Například budova bývalé stanice v Podlesí, kde kdysi sloužil výpravčí, má zatlučená okna a je opuštěná.

„Kolik to tady stálo peněz. Dávaly se tu nové výhybky, natahovaly se tu koleje,“ vzpomíná bývalý drážní zaměstnanec, když pozoruje trať mizející za zatáčkou. Právě současní i bývalí nádražáci se přišli v sobotu přišli ve velkém s tratí rozloučit. Zájemců o svezení bylo tolik, že k motoráku, kterým běžně jezdí pár lidí, museli připojit vlečný vůz.

„Tady to je. Pětasedmdesátý kilometr. Tady tenkrát vypadl z trati jesenický rychlík,“ vzpomíná na nehodu z počátku 70. let další pamětník.

Vlak přijíždí do Hanušovic. Vystoupí z něj desítky lidí, rozvinou transparent, zpívají. „Nelíbí se mi, že to končí. Je to krásná trať spojující Čechy s Moravou. Hodně lidí tudy třeba jezdilo do Šumperka do nemocnice, protože to je pro ně spádovější než do Ústí nad Orlicí. Rozváželi jsme petici, lidé s rušením nesouhlasili, ale dopadlo to tak, jak to dopadlo,“ říká drážní zaměstnanec Antonín Langr.

„Je to strašně těžký, my jsme tu nechali kus sebe,“ hledá slova strojvedoucí lokálky. S posledním vlakem z Dolní Lipky přijel do Hanušovic v sobotu v 19 hodin 56 minut. Ráno se do Čech s cestujícími už nevrátí.

Jaká je budoucnost lokálky? Možná skončí pod vodou

Autor: Petr Krňávek

11.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Babí léto si o víkendu neužijeme, neděle proprší

Ilustrační foto.

Škola začala učit první včelaře, gymnázium láká na sportovní lezení

Živnostníci ze severu bodovali, nejvíc Blanka Poštulková z Loštic

Nejlepší živnostníci kraje žijí momentálně na Šumpersku a Jesenicku. Vyplývá to alespoň ze soutěže Česká spořitelna Živnostník roku 2017 Olomouckého kraje. Podnikatelé ze severu ovládli všechny tři vítězné pozice.

Novou dráhu na letišti vybudují až příští rok. Bude bezpečnější a méně hlučná

Nová moderní dráha na šumperském letišti začne sloužit až příští rok. Původně se měla pokládat ještě letos, ale radní soutěž na zhotovitele zrušili a vypíšou jí znovu.

Draci začali v Opavě dobře, potom ale nezvládli závěr

Zatímco v prvním vzájemném utkání proti opavskému Slezanu si Draci na své druholigové konto připsali jednoznačné vítězství, tentokrát neuspěli. Ve středečním duelu 12. kola těsně prohráli.

Sloučenou školu lidé nevzali za svou, usiluje o lepší pověst

Ani po více než deseti letech nevzala veřejnost ani učitelé sloučenou základní školu v Jeseníku za svou. Ukázala to nedávná analýza. Důsledkem může být, že velká část žáků při přestupu na druhý stupeň odchází do sousedních obcí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení